Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:     Måndagen den 15 april, kl 19.00

Plats:  Styrelserummet, KRK, Alster

Närvarande: Inger Jonsson
Bengt Dahlgren
Lena Bergek
Nils Lidén
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Madelén Björk
Eva-Lena Scott
Martin Grentoft
Fredrik Hasselberg

 

§ 1 Öppnande

Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.

§ 2 Dagordning

Ordföranden föreslog att en särskild paragraf rörande dokumentet om rollfördelningen mellan styrelsen och ridhuschefen införs i förslaget till dagordning – före övriga frågor. Under övriga frågor tas frågan om löneförhandlingar och valet av bl a ny vice ordförande upp. Ordföranden föreslog också att paragrafen om information från ordföranden och ridhuschefen delas upp i två separata punkter och att informationen och diskussionen om ekonomin ses som en integrerad del av informationen från ridhuschefen. Detta som ett sätt att tydliggöra ridhuschefens samlade ansvar för verksamheten.

§ 3 Justerare

Nils Lidén valdes till justerare.

§ 4 Föregående protokoll 

Följande kommentarer gjordes;

  • Listan över personer med obetalda bingolotter. En påminnelse hade gått ut till berörda personer. Flera i styrelsen hade också fått sådana påminnelser! Påminnelsen hade haft effekt och förhoppningsvis behöver listan inte sättas upp.

  • Enkäten om betalning av ”bingolotto-ersättningen” i fortsättningen. Svarstiden hade förlängts i syfte att få en så hög svarsfrekvens som möjligt. De flesta som hade svarat hittills kunde acceptera den enklare varianten d v s att en ny post tas upp på inbetalningskortet för ridskoleavgiften kallad bingolotter (och att man därmed slipper att sälja sådana). En intention finns att om många önskar ha kvar det gamla systemet också låta detta vara möjligt.

  • Skötardagen för vuxna. Denna hade enligt uppgift gått väldigt bra. USEK hade också gjort en särskild utvärdering av dagen, som visade på stor uppskattning från de som hade deltagit.

  • Ventilationsanläggningen. Ridhuschefen återkommer med förslag till val av offerter.

  • Carlstads Horse Show. Troligen kommer årets upplaga att ge ett överskott av uppemot 100’ kronor, vilket är en klar förbättring jämfört med tidigare år. Bakom det förbättrade ekonomiska resultatet låg att man hade tagit bort landskampen, slopat duellhoppningen, höjt boxpriset och lyckats hyfsat med sponsorer. Det förbättrade resultatet hade nog mer sin bakgrund i pressade kostnader än ökade intäkter. Övriga positiva faktorer var självfallet det bra vädret både före och under tävlingarna samt en god pressbevakning. Ett särskilt uppsummeringsmöte med ansvariga kommer att hållas. Styrelsen uttryckte sin stora uppskattning av genomförandet av och framgångarna med arrangemanget till de som burit ansvaret för olika delar av det och till de som på olika sätt hade deltagit i övrigt.

  • Kontaktpersoner i ridskolegrupperna m m. Vikten av att sådana utses togs upp nytt. Dessa borde också kunna samla in e-postadresser till gruppens deltagare och ansvara för att information även på detta sätt förs vidare. Aktivitetsgruppen skriver ner några tankar kring detta.

  • Aktivitetsdag. Förslag framfördes om att eventuellt samordna en sådan dag med USEK:s puts- och ryktdag. Ridhuschefen lovade att tillsammans med personalen tänka igenom och föreslå lämpliga arbetsgifter under en sådan dag.

  • Målning. Kontakter har tagit med kommunens kontaktperson.

  • Paddocken. Åtgärdandet av denna ”brinner i knutarna”. Planeringsarbete pågår och enligt uppgift måste den byggas upp från grunden. Arbetet måste också vara klart till den stora dressyrtävlingen i mitten av juli. När det gäller vallen så bör det vara möjligt att klara sig med någon form av bevattningsanläggning.

  • Enkät till privatryttarna. Något möte med privatryttarna har inte hållits på grund av förberedelserna av CHS.

Protokollet lades därmed till handlingarna.

§ 5 USEK

Madelén Björk meddelade att skötardagen hade genomförts på ett bra sätt (se ovan). Madelén meddelade också att hon och Katrin Hellström hade deltagit i en träff på Värmlands idrottsförbund om hur man engagerar unga i sport och idrott. Träffen var en del i en utbildning om grunderna som ungdomsledare. USEK hade också blivit tillfrågade om att ta upp traditionen med att arrangera det s k ”gubbstudset”. Därutöver hade en minihoppning genomförts och en minidressyr kommer att arrangeras. 

§ 6 Ordföranden har ordet

Ordföranden meddelade att hon hade deltagit i Karlstadsalliansens årsmöte. Vårt deltagande i denna beräknas ge ett tillskott på ca 10 000 kronor per månad under detta år. Ordföranden hade också deltagit i Värmlands Ridsportsförbunds årsmöte. Inger Jonsson fortsätter som ordförande i länsförbundets valberedning.

§ 7 Information från ridhuschefen

På hästsidan meddelades att Pachanga är utdömd.

Helgens regionala dressyrtävling hade gett ett överskott på ca 8.000 kronor.

Årsmötesprotokollet var nu underskrivit av alla berörda och kopia skickad till banken.

Pernilla Nyman kommer förhoppningsvis tillbaka på ½-tid i början av maj.

Spån är ett stort problem. Enligt uppgift hade Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Karlstad (?) fattat ett beslut om att spån från Stora i Skoghall inte skall få användas inom ridnäringen.

Kontakter har tagits vad gäller larmet och offert kommer att tas in gällande golvboning.

Ekonomin: Enligt ridhuschefen och kassören ser det ut som om vi följer budgeten. Styrelsen konstaterade att uppföljningen av ekonomin bör bli en av huvudfrågorna vid nästa styrelsemöte. Detta bör därför planeras tidsmässigt så att rapporter då finns färdiga för april månad och därmed för första tertialet.

§ 8 Rollfördelningen mellan styrelsen och ridhuschefen.

Sekreteraren aktualiserade det förslag som hade utarbetats till och diskuterats vid föregående möte. Några ytterligare synpunkter hade inte framförts. Ridhuschefen meddelade att förslaget hade diskuterats i personalgruppen. Med några mindre justeringar i texten antogs förslaget. Detta sätts upp på anslagstavlan, läggs in på hemsidan och skickas för kännedom till revisorerna.

§ 9 Övriga frågor

Inledningsvis berörde Lena Bergek vissa frågor gällande sponsring och sponsorer och bl a önskemål om t ex en ridskolans dag. Styrelsen godkände också ett förslag om att kassören och ridhuschefen skriver under avtal med sponsorer och att formerna för dessa avtal stramas upp.

Styrelsen berörde också frågan om hur vinnande nummer på klubbens lotterier t ex vid tävlingar anslås och strök under betydelsen av tydlighet i detta.

Därefter berördes formerna för löneförhandlingarna. Ridhuschefen deltog inte i dessa diskussioner. Styrelsen beslutade att följa det förslag som framförts om att styrelsen förhandlar med hela personalgruppen. Styrelsen företräds i förhandlingarna av ordföranden Inger Jonsson och Gunnar Hedlund. Ett förslag utarbetas från styrelsens sida.

Frågan om styrelsens sammansättning hade aktualiserats av Kerstin Karlssons beslut att avgå ur styrelsen med omedelbar verkan. Detta innebar att val av ny vice ordförande måste göras liksom val av en ny ordinarie ledamot bland suppleanterna. Gunnar Hedlund valdes till ny vice ordförande och Martin Grentoft till ordinarie ledamot. Ordföranden kommer också att ta kontakt med sammankallande för valberedningen om eventuellt fyllnadsval av ny suppleant. Styrelsen riktade ett självklart tack till Kerstin Karlsson för hennes engagemang i styrelsen.

§ 10 Nästa möte

Nästa möte bestämdes till tisdagen den 21 maj kl 18.30.

§ 11 Avslutande

Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.


 

………………………
Bengt Dahlgren, sekreterare 

 

………………………….
Inger Jonsson, ordförande

 

……………………...
Nils Lidén, justerare