Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Tisdagen den 11 mars 2003, kl 19.00

Lektionssalen, KRK, Alster

Närvarande:

Inger Jonsson
Bengt Dahlgren
Peter Skellon
Nils Lidén
Gunnar Hedlund
Nina Jareke (-§ 8)
Emelie Scott
Eva-Lena Scott
Viktoria Varg-Eriksson
Barbro Lindström, adjungerad


§ 1 Öppnande

Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat. Ett särskilt välkommen riktades till Emelie Scott, som ny ordförande i ungdomssektionen.


§ 2 Dagordning

Förslaget till dagordning godkändes.


§ 3 Justerare

Nils Lidén valdes att justera protokollet.


§ 4 Föregående protokoll

Föregående protokoll från den 22 januari genomgicks och kommenterades. Bl a berördes vikten av att vi nu använder oss av kontaktpersonerna för information från styrelse och ledning. Information om hjälp i cafeterian på lördagar hade getts till kontaktpersonerna. Genomslaget var osäkert. Beträffande presentation av styrelse och personal så gäller att det jobbas med frågan. Det meddelades också att låset till kontoret i stallet kommer att bytas under veckan. Mobil har köpts till de helgansvariga i stallet.

Beträffande ”Toppkortet” så har trivselgruppen gjort den bedömningen att idén är värd att pröva. Idén diskuterades ur perspektivet om - vad tycker man i grupperna? I diskussionen framfördes förslag på tävling mellan grupperna vad gäller försäljningen av kortet - med en extralektion för vinnande grupp som pris. Det betonades också att intäkterna från försäljningen borde gå till något på förhand tydliggjort. Två sådana tydliga ändamål lyftes fram, nämligen säkerhetsvästar eller dressyrsadlar. Styrelsen fastnade för att idén borde prövas och att trivselgruppen administrerar det hela. Målsättning borde vara att varje grupp kan sälja 5 kort per deltagare.

Därutöver konstaterades att hissen snart är installerad. Möjligheterna till publicitet med anledning av hissen diskuterades och betonades. Nils Lidén och Barbro Lindström jobbar med den frågan.

Därefter lades protokollet till handlingarna.

Protokollet från styrelsens konstituerande möte den 16 februari lades också till handlingarna.

Även årsmötesprotokollet genomgicks. Vissa rättelser gjordes vad gäller namn. Beträffande frågan om val till valberedning konstaterades att ett namn saknades. Vid årsmötet hade framkommit förslag till sammankallande och tre personer - inte fyra som det borde ha varit. Detta - ”fel” - hade inte noterats under årsmötet. Enligt styrelsens mening bör valberedningens ordförande kontaktas i frågan och uppmanas att i den mån valberedningen anser att det behövs till sig knyta ytterligare en person. Misstaget liksom behandlingen av frågan om val av revisorer aktualiserade frågan om valberedningens mandat eller uppdrag. Enligt styrelsens mening är det viktigt att valberedningen inför nästa årsmöte inte bara behandlar frågan om ny styrelse utan också frågan om val av revisorer samt även frågan om ny valberedning.


§ 5 Information från ungdomssektionen

Emelie Scott informerade om att man i den nya styrelsen hade hållit två styrelsemöten redan. En terminsplanering var gjord för terminen. Målet är att ha en aktivitet per månad. Under mars månad planeras en familjedag.

Emelie meddelade också att man hade kontaktats av Lantmännen rörande möjligheterna till ponnyridning under vårvisningen i slutet av mars. Pernilla Nyman hade ställt Berta till förfogande och förhoppningar fanns om att ytterligare en ponny kunde göras tillgänglig. Kontakter tas med Barbro Lindström i frågan.

Från ungdomssektionens sida hade man också gjort en skrivelse till kommunen om en ny barack till käpphästklubben.

Ungdomssektionen hade också genomfört skötarmöten. Enligt Emelie så verkar det som om en ”uppryckning” kan ske vad gäller skötare och då även på storhästsidan.

Idéerna och planerna möttes med stort gillande. Vikten av nära kontakter med ledningen betonades liksom att vuxna med ridinstruktörsvana / - utbildning deltar i t ex aktiviteter som minidressyr. Även initiativet till prylbytardag berördes och styrelsen uttryckte sitt självklara gillande till detta.


§ 6 Information från ordföranden

Ordföranden Inger Jonsson informerade om ett erbjudande om kurs från Räddningstjänsten i systematiskt brandskyddsarbete. Med anledning av informationen konstaterades att brandsyn sker vartannat år. Därutöver har distriktet brandkurser. Kontakter tas av Barbro Lindström med Lars Wendel om brandsyn m m.

Inslaget i Kanal 12 berördes. Den allmänna meningen var att inslaget kändes bra. Uppföljning kommer att ske i augusti.


§ 7 Information från Barbro Lindström

Barbro Lindström inledde med att konstatera att vi nu var friskförklarade. Tyvärr tappade vi Dustin - troligen i sviterna efter sjukdomarna. Även Unitcha befinner sig nu ”på de ständigt gröna ängarna”. Kilkenny hade besiktigats och ”gick igenom”. Hon befinner sig hos Fredrik på prov. Maradona är halt, men på bättringsvägen. Vi letar en häst och en ponny. Enligt Babs bedömning har vi då det hästmaterial som vi behöver för ridskolan.

Babs meddelade också att papper nu har skickats till försäkringsbolaget med anledning av uppehållet. Vi yrkar på en ersättning av ca 230 000 kronor. Vår ”ansökan” avser 40 verksamhetsdagar. Veterinärintyg har bifogats hemställan och enligt Babs bedömning har vi en grundlig dokumentation som underlag till vår begäran.

Babs informerade också om ytterligare sjukskrivningar bland personalen.  Enligt Babs bedömning kan vi dock hanka oss fram och idéer finns i övrigt på hur vi kan klara ut situationen. Situationen visar återigen på hur små marginalerna är på personalsidan (samtidigt som det inte finns möjligheter att ha det på annat sätt). Det konstaterades att - efter besked från Fredrik rörande hans tjänstledighet - planeringen inför hösten bör starta i god tid. I en sådan planering bör - möjligen - arbetsfördelningen mellan Fredrik och Babs kunna beröras särskilt.

Även frågan om larm berördes. Kontakter har tagits med Securitas. En offert har lämnats - på 13 000 kronor plus ca 300 kronor per månad. Enligt styrelsen bör en snabbkontakt tas med några andra firmor för ytterligare anbud. Beslut om vilket anbud som därefter välj fattas av Gunnar Hedlund och Babs.

Babs meddelade också att kontakter hade tagits med snickare om eventuell ombyggnad av del av cafeterian till övernattningsrum och ombyggnad av köksdelen i bottenvåningen till dusch- och omklädningsrum för herrar. I samband därmed berördes eventuella regler för övernattningsutrymmen. Babs fick i uppdrag att begära in offert. Dusch- och omklädningsrum ansågs viktigare än eventuella övernattningsrum.

Frågan om löneförhandlingar väcktes. Babs tog också på begäran av personalen upp frågan om företagshälsovård. Enligt styrelsen bör kontakter tas med t ex Previa, Ankaret och Clarahälsan. Babs tar dessa kontakter.

Beträffande ekonomin framhöll kassören Peter Skellon att han i fortsättningen avser att till styrelsemötena presentera en lättfattlig och kort information med de viktigaste iakttagelserna om den ekonomiska situationen. Peter har också idéer om att möjligen dela upp verksamheten i olika delar för att tydliggöra hur dessa ”bär sig”. Peter menades också att vi först vid styrelsemötet i mars kommer att ha ”riktigt” intressanta siffror rörande ekonomin. Hittills under året ser det ut som om vi följer budget - d v s det pekar på ett ”noll”-resultat.

Peter Skellon har också börjat gå igenom rutiner och avtal - t ex med sponsorer och försäkringsbolag etc.


§ 8 Vem gör vad?

Punkten hade aktualiserats av ordföranden efter kontakt med kansliet. Enligt kassören Peter Skellon finns det önskemål om tydligare regler / rutiner för t ex attesträtt och delegering av beslutsrättighet. Peter kommer att successivt utarbeta förslag till sådana rutiner. Under punkten återknöts till revisorernas önskemål om att arbetsfördelningen mellan t ex ledning och styrelse tydliggörs. Ett sådant ”papper” hade utarbetats under året som gått, med då av mer principiell - men kanske inte desto mindre viktigt - karaktär. Troligen är det dock något mer tydligt - och i linje med det som nu kommer att utarbetas - som man eftersöker.


§ 9 Övriga frågor

Nils Lidén tog upp ett erbjudande från en eventuell ny teleoperatör om att ”ragga” abonnenter - mot ersättning till klubben. Styrelsen beslöt att avböja erbjudandet.


§ 10 Nästa möte

Nästa möte äger rum onsdagen den 16 april, kl 18.30. Bengt Dahlgren tog upp frågan om medlemsengagemanget och vikten av att styrelsen inte ”tappar” denna fråga. Frågan sätts därför upp som särskild punkt på dagordningen till nästa möte.


§ 11 Avlutning

Ordföranden Inger Jonsson tackade för visat intresse och förklarade mötet för avslutat.

 


………………………......
Bengt Dahlgren, sekreterare 

 


………………………….......
Inger Jonsson, ordförande

 


…………………….........
Nils Lidén, justerare