Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Tisdagen den 3 juni 2003

Lektionssalen KRK, Alster

Närvarande:

Gunnar Hedlund
Bengt Dahlgren
Nils Lidén
Peter Skellon
Nina Jareke (fr o m § 4)
Martin Grentoft
Emelie Scott (t o m § 7)
Viktoria Varg-Eriksson (t o m § 7)
Barbro Lindström, adjungerad 


§ 1 Öppnande

Vice ordförande Gunnar Hedlund hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.


§ 2 Dagordning

Förslaget till  dagordning godkändes med den ändringen att § 8 ”Rapport från möte angående verksamhet och organisation” förs till § 6 ”Information från ordförande och ridskolechef”.


§ 3 Justerare

Nils Lidén valdes att justera protokollet


§ 4 Föregående protokoll

Protokollet från föregående möte - den 16 april - genomgicks och kommenterades;

  • Paddocken – fungerar efter att de ytterligare åtgärder som var nödvändiga har gjorts och dessa har hållit sig inom ramen för lämnad offert.
  • Toppkortet - blev ingen succé. Till klubben har dock kunnat redovisas ca 5 000 kronor. Det beslöts att dessa används till att köpa ytterligare säkerhetsstigbyglar. Resultatet av ”tävlingen” mellan grupperna anslås på anslagstavlan.
  • Presskonferensen - om stipendiet (på 7 200 kronor) från Skandia till säkerhetsstigbyglar och om handikapphissen gav ett stort genomslag i VF och NWT.
  • Larm - har nu satts in. En fråga om brandövning ställdes. Lämpligt studiecirkelmaterial finns att tillgå.
  • Hästarna – Maradona har en misstänkt hovbensfraktur och kommer troligen att vara återställd när höstterminen startar.
  • Försäkringsfrågan – till klubben har utbetalats 180 000 kronor minus självrisk. Ersättningen motsvarar 40 dagar à 4 500 kronor. Kontakterna med försäkringsbolaget fortsätter, bl a utifrån den upplevda bristen på information. Peter Skellon ser med anledning härav över även klubbens övriga försäkringsskydd.
  • Företagshälsovård och dusch m m - dessa frågor tas tag i på nytt till hösten.
  • Valberedningen - valberedningens ordförande är informerad om att en ordinarie ledamot i valberedningen inte blev utsedd vid årsmötet. Två suppleanter utsågs dock, vilket gör att valberedningen består av ordförande, tre ordinarie ledamöter och två suppleanter.
  • Eventuell kompetensutveckling via EU Mål 3 – klubben har anmält intresse till SISU.
  • PG-One – beslöts att erbjudandet inte antas.
  • Målning – vissa förfrågningar om kostnader etc. har gjorts. Någon offert har dock inte tagits in. Kanske finns viss öppning vad gäller hjälp från kommunen (trots allt). En gemensam uppfattningen fanns dock om att en offert bör tas in. Gunnar Hedlund ansvarar för detta. I anslutning härtill beslöts också att Nils Lidén gör en besiktning av anläggningen tillsammans med Tommy om olika åtgärdsbehov, som underlag för kontakter med kommunen och eventuell arbetshelg under hösten.
  • Tävlingskommitté – anslag om möte hade satts upp av Martin Grentoft. Uppslutningen hade dock uteblivit. Enligt Martin finns dock säkerligen ett intresse för frågan. Martin tar därför nya tag. I detta ligger också att ett försök görs att direkt efter sommaren formera en CHS-grupp. I samband härmed informerades om att arbetet med sommarens nationella dressyrtävling löper bra. En budget för tävlingen upprättas av Babs.

Protokollet lades därefter till handlingarna.


§ 5 Information från USEK

Emelie Scott informerade om att minidressyren hade genomförts och inbringat nästan 2 000 kronor. Nästa aktivitet som planeras är ”Fångarna på loftet” och denna ses som en avslutning på vårens verksamhet.

Emelie ställde också en fråga om vem som ansvarar för skötsel av vägen fram till anläggningen. Svaret på frågan är kommunen.


§ 6 Information från ordförande och ridskolechef

Vice ordförande Gunnar Hedlund meddelade att han haft samtal med ordförande Inger Jonsson och att inget särskilt fanns att rapportera.

Ridskolechefen Barbro Lindström rapporterade från planeringsmötet med personalen. I detta möte hade också deltagit Inger Jonsson och Gunnar Hedlund från styrelsens sida. Ett första utkast till en organisationsplan presenterades av Babs. Det konstaterades att denna var ett bra underlag för fortsatta samtal. Det beslöts att mötet följs upp med ett samtal mellan Peter Skellon, Fredrik Hasselberg och Barbro Lindström. Ett klart besked – i god tid - om Fredriks planer hade varit önskvärt. Från styrelsens sida konstaterades att vi självklart måste hitta sådana former för att bedriva vår verksamhet som kännetecknas av  hållbarhet eller uthållighet.

I övrigt meddelade Babs att höstterminen startar den 18 augusti och att det finns en ganska stark tro på att personalsituationen etc. löses inför terminsstarten. Babs meddelade också att kontakt kommer att tas i särskild ordning med en av privathästägarna.

Babs tog också frågan om bidrag till terminalglasögon och ridkläder. Beträffande det sistnämnda så bekräftades de regler som finns, nämligen 1 par ridbyxor per år och ett par ridstövlar (motsvarande) vart annat år. Beträffande terminalglasögon beslöts att ett sådant bör utgå med 1 500 kronor. En summa som tillämpas på andra håll.

Beträffande hästarna så meddelades att veterinärtid hade beställts för Pickles (synen) och Callin (röntgen). Babs meddelade också att letandet efter en ny ponny pågår, om än på ”sparlåga”.


§ 7 Ekonomi

Kassören Peter Skellon informerade om att han fortsätter arbetet med att dela upp verksamhetens kostnader och intäkter på dess olika delar. En ekonomisk sammanställning per 30 april delades ut och kommenterades. Därvid konstaterades att vi nu hade fått betalning för flertalet av de skyltar som finns på anläggningen. Vissa stora differenser (vad gäller t ex tävlingar och sponsor/reklam) mellan budget och utfall diskuterades. Det konstaterades också att praktikanterna under våren hade betytt mycket för verksamhetens bedrivande. En utbildning i Excel för kanslipersonalen planeras till hösten som ett led i arbetet med att förenkla de administrativa rutinerna. I samband härmed diskuterades också rutinerna kring Bingolotto. Peter Skellon menande att dessa måste förenklas – ”tid är också pengar”.


§ 8 Övriga frågor

Under punkten diskuterades bl a KRK-nytt. Bengt Dahlgren menade att det var olyckligt att vi återigen hade hamnat i ett läge där tidningen inte kommer ut. KRK-Nytt fyller en viktig roll för att hålla klubbkänslan uppe. En allt bättre hemsida kan inte kompensera behovet av en medlemstidning. Det är således bättre med sänkta ambitioner för en sådan än ingen tidning alls. Vad som behövs är en sammanhållande redaktör. Ansvaret för innehållet – med viss sänkning av ambitionsnivån – bör kunna delas mellan kansliet / ledningen, styrelsen, USEK och tävlingssidan. Detta skulle innebära mer av samlad information är journalistiska artiklar. Det beslöts att vi på olika sätt försöker att få fram en redaktör genom ”upprop” - i samband med inbetalningskorten inför hösten, via kontaktpersoner i de olika ridgrupperna, via hemsidan etc. - ”Redaktör efterlyses”. Den allmänna meningen var att det borde finnas lämpliga personer bland medlemmar och ryttare.

Beträffande kvalitetsenkät beslöts att denna skjuts till hösten och att den då planeras in i god tid.

När det gäller fältet som allt mer växer igen så meddelade Babs att stolpsättning kommer att göras för att möjliggöra att privathästar släpps där. Viss röjning kommer också att ske.

Vice ordförande Gunnar Hedlund framförde, med anledning av att mötet var det sista för terminen, ett stort tack från styrelsens sida till Barbro Lindström för hennes och personalen förtjänstfulla insatser under våren. En gemensam avslutning för personalen och styrelsen äger rum på Ankdammen tisdagen den 24 juni kl 19.30.


§ 9 Nästa möte

Tidpunkt för näste möte beslöts till torsdagen den 28 augusti kl 19.00.


§ 10 Avslutning

Vice ordförande Gunnar Hedlund tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.




 

………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Gunnar Hedlund, vice ordförande

 


……………………....
Nils Lidén, justerare