Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Måndagen den 19 januari 2004

Lektionssalen KRK, Alster

Närvarande:

Bengt Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Inger Jonsson
Nils Lidén
Emelie Scott
Peter Skellon
Viktoria Varg-Eriksson
Barbro Lindström, adjungerad


§ 1 Öppnande


Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.



§ 2 Dagordning

Förslaget till dagordning godkändes. Ordföranden pekade på att informationerna från USEK, ordföranden och ridskolechefen nu hade samlats i en gemensam punkt.




§ 3 Justerare


Nils Lidén valdes i sedvanlig ordning till justerare.




§ 4 Föregående protokoll


Föregående protokoll genomgicks och några kommentarer gjordes;

  • Ny KRK-nytt är på gång. Enligt uppgift har redaktören Calle Ringholt fått in en del material. Numret kommer på ett självklart sätt att innehålla viktig information om vårens verksamhet.
  • Beträffande elen till eller i hagarna så skall denna enligt uppgift fungera.
  • Carlstads Horse Show. Arbetet är nu i full gång. Information lämnas till de olika ridskolegrupperna. Stormöte arrangeras söndagen den 25 januari. Ett genomtänkt och prydligt informationsmaterial hade tagits fram för sponsringsarbetet.
  • Åtgärdslistan – tas upp i budgetförslag och verksamhetsberättelse. Det ”mögel” som finns på några av takplattorna i privatstallet anmäldes.

Därefter lades protokollet till handlingarna.



§ 5 Informationer


Emelie Scott
meddelade att USEK kommer att ha en rykttävling som sin första aktivitet på nya året. Initiativet har mött stort gensvar – 28 anmälda! USEK kommer också att ha sitt årsmöte den 29 februari, d v s före föreningens ”riktiga” årsmöte. Enligt Emelie så kan också en ny ponny vara på gång.

Ordföranden Inger Jonsson hade inget nytt att informera om. Någon ny träff i affärsskolan hade inte ägt rum.

Ridskolechefen Barbro Lindström informerade om:

ð     Att projektet med Kronoparksskolan har påbörjats. Ett 20-tal 8-åringar kommer att
ha kontakt med KRK. Vi kommer att få besök av två grupper per vecka under en
4-veckors-period. En grupp på 5-6 elever hade varit på sitt första besök. Ytterligare grupper kan komma under senare 4-veckorsperioder.

ð     Att det är mycket aktiviteter på gång. Ett stort ansvar vilar på instruktörerna. Frågan ställdes om vikarier på lördagar. Styrelsen menande att detta var fullt möjligt.

ð     Att clinicen med Agnetha Aronsson hade inbringat sammanlagt ca 10 000 kronor. Antalet deltagare var över 100. Styrelsen uttryckte sin stora uppskattning till initiativet. En ny clinic planeras i mars om tömkörning.

ð     Att ett arbete pågår med att fylla ridskolegrupperna.

ð     Att vissa problem finns på hästsidan - Romless och Batic. Förhoppningsvis kan Maradona börja igångsättas.

ð     Att en brandkurs genomförs den 9 februari kl 18.00. Annonsering av kursen har skett å anslagstavlan och kommer att ske i KRK-Nytt.

ð     Att önskemål finns om fasta uppbindningar på ponnysidan – så att de kan vändas på. Den totala kostnaden uppskattades till strax över 10 000 kronor. Styrelsen lämnade sitt godkännande till åtgärden och menade att den kunde ses som en säkerhetsfråga.

ð     Att frågan om ett nytt dressyrstaket hade avancerat. Byggare av staketet finns under förutsättning att material inköps. Kostnaden för detta beräknades till ca 7 000 kronor. Staketet är lätt staplingsbart. Inköpet godkändes.

ð     Att regeringens handslag med idrotten också innebar en satsning på bl a ridsporten. Möjligheter torde finnas att söka medel för projekt. En mindre grupp tillsattes för att diskutera om vi kan ta vara på detta – Barbro Lindström, Emelie Scott, Nina Jareke och Bengt Dahlgren. En möjlig idé skulle kunna vara en förlängning på Kronoparks-projektet. En annan skulle kunna handla om ledarutbildning. Man borde också kunna förvänta sig initiativ från distriktet att ”hänga på” och som vi skulle kunna få glädje av.



§ 6 Budget 2004


Kassören Peter Skellon började med att dela ut en sammanställning av resultatet per den 31 december 2003. Någon revision på siffrorna hade ännu inte gjorts. Sammanställningen visar på ett preliminärt plusresultat på ca 400 000 kronor. Detta resultat är belastat med de ca 80 000 kronor som den påbörjade målningen har kostat. Vi har således inte rört den avsatta ”reserven” från förra året.

Diskussionen pekade på en samstämmighet om att det slutliga resultatet bör ligga strax under 100 000 kronor. Överskottet i övrigt bör således enligt tidigare diskussioner avsättas i en ”fond” för (re)investeringar och underhåll.

Peter gjorde några kommentarer runt siffrorna och som underlag för kommande budgetförslag. Således har det varit ett mindre avhopp av ridskoleelever mellan höstterminen och vårterminen än vad som tidigare har varit. En viss kö finns på storhästsidan. Detta innebär att vi fyller våra grupper under våren!

Peter har också haft en runda med samtal med försäkringsbolag. Samtalens karaktär hade varierat. Enligt Peter finns det nog pengar att ”spara” på försäkringssidan.

Peter menade också att ett nytt program för kundfodringar borde inköpas. Detta accepterades.

Peter delade även ut sedvanliga diagram / tabeller rörande kassaflöde / likviditet. Likviditeten har under året ökat från 375 000 kronor till ca 900 000 kronor. Denna utveckling hade, enligt uppgift, noterats av vår kontaktperson på banken (som vågade tro på oss även när situationen var en annan).

Det bestämdes att ”tydligt” förslag till budget skickas ut till styrelsen för kommentarer och synpunkter under den närmaste tiden.



§ 7 Inför styrelsemötet


Sekreterare Bengt Dahlgren hade skickat ut ett förslag till verksamhetsberättelse. Detta diskuterades och gillades i allt väsentligt. Tillägg kommer att göras efter kontakt med ridskolechefen gällande tävlingssidan och om hästar och ponnies.

Övriga praktiska frågor inför årsmötet diskuterades också.  Bl a poängterades att ett exemplar av underlaget till årsmötet skulle finnas tillgängligt i god tid. I övrigt delas materialet ut vid mötet. Ordföranden Inger Jonsson tar kontakt med person(er) för ordförandeskapet vid själva årsmötet.



§ 8 Övriga frågor


En fråga om e-postadress(er) till styrelsen ställdes. Önskemål hade framförts om detta.
Nils Lidén föreslog att frågan löses genom en gemensam sådan – på hemsidan.




§ 9 Nästa möte


Nästa möte bestämdes till kl 14.00 söndagen den 29 februari, d v s före årsmötet.




§ 10 Avslutning


Ordföranden tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.




………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


……………………....
Nils Lidén, justerare