Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Måndagen den 15 mars 2004

Lektionssalen, KRK, Alster

Närvarande:

Bengt Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Inger Jonsson
Lisa Kolmodin
Emelie Scott
Eva-Lena Scott
Peter Skellon
Barbro Lindström, adjungerad


§ 1 Öppnande


Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.




§ 2 Förslag till dagordning


Under övriga frågor anmäldes:

  • Köp av ljudanläggning
  • Whiteboardtavla till lektionssalen

Dagordningen godkändes



§ 3 Justerare

Eva-Lena Scott valdes att justera dagens protokoll.



§ 4 Föregående protokoll

Föregående protokoll genomgicks och kommenterades;

  • Carlstad Horse Show; förberedelser pågår planenligt. Funktionärsmöte hade hållits söndagen den 15 mars. Från detta meddelades att sekretariatsdatorn måste ha internet-uppkoppling! Möjligen finns en viss oro över sponsorläget. Ett möte i sponsorgruppen skall dock äga rum på torsdag (den 18 mars). Ett intresse finns från kommunens sida att hjälpa till med marknadsföringen av tävlingen, då man vill ha hit besökare.
  • Brandkursen hade genomförts.
  • Dressyrstaketet bedöms vara klart innan sommarens tävling.
  • Handslaget – frågan om vi skall anstränga att utforma en projektansökan tas upp efter distriktets årsmöte.

Därefter lades protokollet till handlingarna.



§ 5 Informationer

USEK: Emelie Scott informerade om

ð      att Johanna Asplund hade utsetts till vice ordförande och Malin Sjöström till sekreterare. Mikael Gerke är ny suppleant.

ð      Att nästa aktivitet från USEK:s sida blir en minidressyr under påsklovet.

Ordföranden: Inger Jonsson informerade om

  • att Peter Skellon och ordföranden hade deltagit i ytterligare en träff inom ramen för affärsskolan. Ett antal skrifter visades och kommenterades; ”Säker till häst”, ”Driva ridskola”, ”Bygga för häst” samt ”Hästen och allemansrätten”. Den förstnämnda beställs till styrelsen. I skriften Driva ridskola har Barbro Lindström medverkat. Därutöver har två böcker ”Ridskolan 1” och ”Ridskolan 2” inköpts. Skrifterna kommer att finnas på kansliet. En fråga ställdes om vi I vår information till nya medlemmar bör trycka ännu mer på säkerhetsfrågorna.
  • att en tredje träff i affärsskolan kommer att äga rum i mitten av april. Temat kommer då att vara pedagogik och ledarskap. Erfarenheterna från kursen har hittills varit mycket positiva.
  • att ordförande och kassör är anmälda till distriktets årsmöte. Information kommer då bl a lämnas om handslaget. Ordföranden och kassör kommer också att fylla i enkät från ridsportsförbundet om medlemsinflytande och rösträtt.
  • att ordföranden kommer att delta också i Karlstadsalliansens årsmöte, torsdagen den 25 mars.
  • att Pernilla Nymans anställning upphör den 30 juni.

Ridskolechefen: Barbro Lindström informerade om;

  • Ridvägen. Ett möte hade ägt rum med den nye ägaren till marken runt galoppbacken. Ägaren vill inte upplåta marken till ridskoleverksamhet utan ersättning. Markägaren återkommer om förslag till ersättningsanspråk och andra villkor.
  • Hästarna. Batic är frisk, Maradona ser kanske inte så bra ut – på sikt, Romless står fortfarande men är förhoppningsvis på bättringsvägen. Hot Shot och Dolly fungerar riktigt bra nu.
  • Handikappgrupper. Antalet handikappgrupper har utökats. Diskussioner pågår om ytterligare en handikappgrupp (vuxna).
  • Integrationsprojektet. Medel har sökts för ersättning till ledare av detta.
  • Handikapplyft. En ansökan har också inlämnats om en sådan – tillsammans med barnhabiliteringen.
  • Trailern. Ersättningen för den gamla överträffade förväntningarna. Avsikten är därför att vi köper en ny.

 

§ 6 Ekonomi

Siffror för januari redovisades. Intäkterna ligger i linje med budget. Kostnaderna ligger något under budget, men detta är delvis en fråga om periodisering. Det bättre resultatet – jämfört med budget - förklaras bl a av försäljningen av Jass.

Beträffande likviditeten så nämndes att denna ser fortsatt bra ut.

Kontakter har också tagits från arbetsförmedlingens sida om lönebidragsanställning. Goda erfarenheter finns av personen, som det gäller, sedan tidigare.

Behovet av bl uppdaterad larmlista berördes.




§ 7 Visioner – mål

Ordföranden Inger Jonsson informerade om att bakgrunden till punkten var en ”hemläxa” inom ramen för affärsskolan. Enligt styrelsen mening äger den vision som finns alltjämt giltighet. Denna består av fyra delar, nämligen:

ð     Vara Värmlands centrum för ridsport, med ett brett utbud av aktiviteter från nybörjar till elitnivå

ð     Vara ett föredöme när det gäller kamratskap, kvalitet, säkerhet och miljö

ð     Vara en modern och komplett anläggning

ð     Ha ett ekonomiskt resultat som säkerställer långsiktig utveckling.

 Hemläxan hade två tidsdimensioner, nämligen om 1 år och om 10 år. Styrelsen menade att 1-årsperspektivet är tydliggjort I verksamhetsberättelsen och de åtgärder som där anges. I dokumentationen från tidigare visions- eller dialogarbete finns också ytterligare saker att ta tag i vad gäller anläggningen rent fysiskt – bl a uttrycks i detta en önskan om fysisk plan för hur anläggningen skulle kunna se ut.

En uppslutning fanns kring att det inte vara ett prioriterat mål att bli större. Viktigare var att kunna hålla fortsatt hög kvalitet. Möjligheter till att komplettera med andra mål (än de nu gällande) berördes. Detta kunde handla om t ex fler handikappgrupper (kanske skulle detta kunna bli en ännu tydligare nisch för verksamheten), fler grabbar som deltar i verksamheten (dock inte på bekostnad av den inriktning som har verksamheten har i dagsläget), ökad integrationen (d v s fler ridskoleelever med invandrarbakgrund).

När det gällde tio-årsperspektivet kändes en allmän tvekan om att kunna sätta upp mål så långt fram.

Tid avsattes för en fortsatt diskussion om visioner och målsättningar för de som vill och kan – Onsdagen den 24 mars kl 19.00. Ett önskemål framfördes om att representanter för USEK deltar I denna träff.




§ 8 Övriga frågor

Eva-Lena Scott meddelade att hon hade tillgång till whiteboardtavla som kunde skänkas till ridklubben om intresse finns. Styrelsen såg självfallet positivt på erbjudandet.

Gunnar Hedlund presenterade en ny offert på ljudanläggning, enligt tidigare diskussioner i styrelsen. Offerten innebär att vi kommer att ha ljud såväl vid framridningen som i manegen och i cafeterian. Priset skulle då ligga på ca 45 000 inkl moms. Önskemål framfördes om ytterligare en högtalare - på framsidan. Styrelsens rekommendation blev att försöka tillmötesgå detta önskemål inom ramen för en sammanlagd kostnad på 50 000 kronor. Gunnar Hedlund tar upp frågan med tänkt leverantör. Gunnar framförde också att det finns behov av en skylift vid installation av högtalarna i manegen. Kontakt tas med kommunen om detta.

Eva-Lena Scott meddelade också att det i hennes ridgrupp hade diskuterats möjligheterna att t ex inköpa fler dressyrsadlar (med tanke på det förhållandevis goda resultatet under föregående år). Enligt styrelsen mening så finns det ett större behov av säkerhetsvästar och hjälmar.



§ 9 Nästa möte

Tid för nästa möte bestämdes till tisdagen den 27 april, kl 19.00



§ 10 Avslutning

Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.




………………..………....
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


…………………….......
Eva-Lena Scott, justerare