Styrelsemöte Karlstads Ridklubb
Tid:
Plats:
|
Måndagen
den 15 mars 2004 Lektionssalen,
KRK, Alster
|
Närvarande: |
Bengt
Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Inger Jonsson
Lisa Kolmodin
Emelie
Scott
Eva-Lena Scott
Peter
Skellon
Barbro Lindström, adjungerad |
§ 1 Öppnande
Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för
öppnat.
§ 2 Förslag till dagordning
Under övriga frågor anmäldes:
- Köp
av ljudanläggning
- Whiteboardtavla
till lektionssalen
Dagordningen godkändes
§ 3 Justerare
Eva-Lena
Scott valdes att justera dagens protokoll.
§ 4 Föregående
protokoll
Föregående protokoll genomgicks och kommenterades;
- Carlstad
Horse Show; förberedelser pågår planenligt. Funktionärsmöte hade
hållits söndagen den 15 mars. Från detta meddelades att
sekretariatsdatorn måste ha internet-uppkoppling! Möjligen finns en
viss oro över sponsorläget. Ett möte i sponsorgruppen skall dock äga
rum på torsdag (den 18 mars). Ett intresse finns från kommunens sida
att hjälpa till med marknadsföringen av tävlingen, då man vill ha
hit besökare.
- Brandkursen
hade genomförts.
- Dressyrstaketet
bedöms vara klart innan sommarens tävling.
- Handslaget
– frågan om vi skall anstränga att utforma en projektansökan tas
upp efter distriktets årsmöte.
Därefter
lades protokollet till handlingarna.
§ 5
Informationer
USEK:
Emelie Scott informerade om
ð
att
Johanna Asplund hade utsetts till vice ordförande och Malin Sjöström
till sekreterare. Mikael Gerke är ny suppleant.
ð
Att
nästa aktivitet från USEK:s sida blir en minidressyr under påsklovet.
Ordföranden:
Inger Jonsson informerade om
- att
Peter Skellon och ordföranden hade deltagit i ytterligare en träff
inom ramen för affärsskolan. Ett antal skrifter visades och
kommenterades; ”Säker till häst”, ”Driva ridskola”, ”Bygga
för häst” samt ”Hästen och allemansrätten”. Den förstnämnda
beställs till styrelsen. I skriften Driva ridskola har Barbro Lindström
medverkat. Därutöver har två böcker ”Ridskolan 1” och
”Ridskolan 2” inköpts. Skrifterna kommer att finnas på kansliet.
En fråga ställdes om vi I vår information till nya medlemmar bör
trycka ännu mer på säkerhetsfrågorna.
- att
en tredje träff i affärsskolan kommer att äga rum i mitten av
april. Temat kommer då att vara pedagogik och ledarskap.
Erfarenheterna från kursen har hittills varit mycket positiva.
- att
ordförande och kassör är anmälda till distriktets årsmöte.
Information kommer då bl a lämnas om handslaget. Ordföranden och
kassör kommer också att fylla i enkät från ridsportsförbundet om
medlemsinflytande och rösträtt.
- att
ordföranden kommer att delta också i Karlstadsalliansens årsmöte,
torsdagen den 25 mars.
- att
Pernilla Nymans anställning upphör den 30 juni.
Ridskolechefen:
Barbro Lindström informerade om;
- Ridvägen.
Ett möte hade ägt rum med den nye ägaren till marken runt
galoppbacken. Ägaren vill inte upplåta marken till
ridskoleverksamhet utan ersättning. Markägaren återkommer om förslag
till ersättningsanspråk och andra villkor.
- Hästarna.
Batic är frisk, Maradona ser kanske inte så bra ut – på sikt,
Romless står fortfarande men är förhoppningsvis på
bättringsvägen. Hot Shot och
Dolly fungerar riktigt bra nu.
- Handikappgrupper.
Antalet handikappgrupper har utökats. Diskussioner pågår om
ytterligare en handikappgrupp (vuxna).
- Integrationsprojektet.
Medel har sökts för ersättning till ledare av detta.
- Handikapplyft.
En ansökan har också inlämnats om en sådan – tillsammans med
barnhabiliteringen.
- Trailern.
Ersättningen för den gamla överträffade förväntningarna.
Avsikten är därför att vi köper en ny.
§ 6 Ekonomi
Siffror för januari redovisades. Intäkterna ligger i linje med budget.
Kostnaderna ligger något under budget, men detta är delvis en fråga
om periodisering. Det bättre resultatet – jämfört med budget - förklaras
bl a av försäljningen av Jass.
Beträffande likviditeten så nämndes att denna ser fortsatt bra ut.
Kontakter har också tagits från arbetsförmedlingens sida om lönebidragsanställning.
Goda erfarenheter finns av personen, som det gäller, sedan tidigare.
Behovet av bl uppdaterad larmlista berördes.
§ 7 Visioner – mål
Ordföranden
Inger Jonsson informerade om att bakgrunden till punkten var en ”hemläxa”
inom ramen för affärsskolan. Enligt styrelsen mening äger den vision
som finns alltjämt giltighet. Denna består av fyra delar, nämligen:
ð
Vara
Värmlands centrum för ridsport, med ett brett utbud av aktiviteter från
nybörjar till elitnivå
ð
Vara
ett föredöme när det gäller kamratskap, kvalitet, säkerhet och miljö
ð
Vara
en modern och komplett anläggning
ð
Ha
ett ekonomiskt resultat som säkerställer långsiktig utveckling.
Hemläxan
hade två tidsdimensioner, nämligen om 1 år och om 10 år. Styrelsen
menade att 1-årsperspektivet är tydliggjort I verksamhetsberättelsen
och de åtgärder som där anges. I dokumentationen från tidigare
visions- eller dialogarbete finns också ytterligare saker att ta tag i
vad gäller anläggningen rent fysiskt – bl a uttrycks i detta en önskan
om fysisk plan för hur anläggningen skulle kunna se ut.
En
uppslutning fanns kring att det inte vara ett prioriterat mål att bli större.
Viktigare var att kunna hålla fortsatt hög kvalitet. Möjligheter till
att komplettera med andra mål (än de nu gällande) berördes. Detta
kunde handla om t ex fler handikappgrupper (kanske skulle detta kunna bli
en ännu tydligare nisch för verksamheten), fler grabbar som deltar i
verksamheten (dock inte på bekostnad av den inriktning som har
verksamheten har i dagsläget), ökad integrationen (d v s fler
ridskoleelever med invandrarbakgrund).
När det gällde tio-årsperspektivet kändes en allmän tvekan om att
kunna sätta upp mål så långt fram.
Tid avsattes för en fortsatt diskussion om visioner och målsättningar för
de som vill och kan – Onsdagen den 24 mars kl 19.00. Ett önskemål
framfördes om att representanter för USEK deltar I denna träff.
§ 8 Övriga frågor
Eva-Lena
Scott meddelade att hon hade tillgång till whiteboardtavla som kunde skänkas
till ridklubben om intresse finns. Styrelsen såg självfallet positivt på
erbjudandet.
Gunnar Hedlund presenterade en ny offert på ljudanläggning, enligt
tidigare diskussioner i styrelsen. Offerten innebär att vi kommer att ha
ljud såväl vid framridningen som i manegen och i cafeterian. Priset
skulle då ligga på ca 45 000 inkl moms. Önskemål framfördes om
ytterligare en högtalare - på framsidan. Styrelsens rekommendation blev
att försöka tillmötesgå detta önskemål inom ramen för en sammanlagd
kostnad på 50 000 kronor. Gunnar Hedlund tar upp frågan med tänkt
leverantör. Gunnar framförde också att det finns behov av en skylift
vid installation av högtalarna i manegen. Kontakt tas med kommunen om
detta.
Eva-Lena Scott meddelade också att det i hennes ridgrupp hade diskuterats
möjligheterna att t ex inköpa fler dressyrsadlar (med tanke på det förhållandevis
goda resultatet under föregående år). Enligt styrelsen mening så finns
det ett större behov av säkerhetsvästar och hjälmar.
§ 9 Nästa
möte
Tid för
nästa möte bestämdes till tisdagen den 27 april, kl 19.00
§ 10
Avslutning
Ordföranden
Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet för
avslutat.
………………..………....
Bengt Dahlgren, sekreterare
|
………………………....….
Inger Jonsson, ordförande
|
…………………….......
Eva-Lena Scott, justerare
|
|
|