Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Onsdagen den 11 augusti 2004, kl 19.00

KRK, Alster, lektionssalen

Närvarande:

Bengt Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Inger Jonsson
Lisa Kolmodin
Nils Lidén
Eva-Lena Scott
Malin Gustavsson
Barbro Lindström, adjungerad



§ 1 Öppnande


Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen, hoppades att alla hade haft en bra sommar och förklarade mötet för öppnat.




§ 2 Dagordning


Dagordningen godkändes. Under övriga frågor anmäldes dels en fråga om brandlarm, dels information och diskussion om Hästens dag.




§ 3 Justerare


Nils Lidén valdes att justera dagens protokoll.




§ 4 Föregående protokoll genomgicks och kommenterades.

  • Kontakt med markägare. Ett förslag till avtal finns nu presenterat. Enligt ridskolechefen känns det som om markägaren skjuter över målet. Förlagan till avtalet är hämtad från avtal som avser ridleder i Halland. Förslaget kopierades och tas upp till diskussion vid nästa möte. Det betonades att för privatryttarnas del så gäller allemansrätten.
  • Ventilationsproblematiken. Frågan får bedömas som stor. Två firmor torde finnas som kan ta sig an uppdraget när vi vet omfattningen på de åtgärder som behövs. Troligen är det fråga om åtgärder i sådan storleksordning att möjligheterna till bidrag från Svenska ridsportförbundet och kommunen måste prövas.
  • Åtgärder i stallet. De omnämnda åtgärderna – duschspiltan och taket i privathästdelen är nu åtgärdade. Därutöver är målningen av ridhuset och stallet slutförd. Kostnaden för dessa åtgärder kommer att ”belasta” den s k underhållsfonden.
  • Fyrhjuling. En sådan är inköpt till ett pris av 45 000 kronor.
  • Ridvägar. Grus kommer att beställas och dag(ar) för arbetet att bestämmas. Behovet av en kärra till fyrhjulingen aktualiserades. Gunnar Hedlund talar med Tommy Högkvist om detta.
  • Visioner och mål. Svar på de frågor som delats ut till några av ridskolegrupperna hade inkommit från fyra av dessa. Vi avvaktar kompletterande svar från ytterligare några grupper. En sammanställning görs och tas upp för diskussion.
  • Rökfri anläggning. Vi är nu en sådan anläggning och skyltar om detta är uppsatta. ”Rökruta” kommer att anordnas.
  • Uppföljningsenkät tävlingar. Idén om en sådan lever. Lisa Kolmodin funderar vidare.



§ 5 Informationer



USEK:

Malin Gustavsson meddelade att USEK ännu inte hade haft något möte efter sommaren. Tröjorna var beställda och levererade. Initiativet hade fallit bra ut. En ny möjlighet att beställa / köpa sådana kommer därför troligen att ges.


Ordföranden:

Ordföranden informerade om en kontakt med Vägverket angående utbyggnaden av E 18. Det finns en förhoppning om byggstart när det gäller denna redan nästa år. Utbyggnaden kommer att påverka infarten till vår anläggning till det bättre. Frågan om att ta upp möjligheterna till en asfaltering av vår tillfartsväg i anslutning härtill aktualiserades.


Ridskolechefen:

Barbro Lindström meddelade

  • att hästarna nu igångsätts. Callin verkar tyvärr inte så fräsch. Ulla är fortfarande kvar, men sökandet efter ny ponny pågår. Behovet av ny storhäst torde också finnas.
  • att Ann-Charlotte Kyrk började som ridinstruktör i veckan. Hon hälsades välkommen av styrelsen.  Planeringen av ridgrupper pågår och Maria verkar ha läget under kontroll. Grupperna kommer att kunna fyllas.
  • att klubben hade erhållit ett bidrag på 20 000 kronor till handikapplift från Stiftelsen Kungaparets bröllopsfond. Kanske kan liften komma att ersättas av en ramp. Val av lösning kommer att diskuteras med handikappryttarna.
  • att hon kommer att vara tjänstledig i tre veckor i september för att vara medhjälpare till handikapplandslaget i Paralympics i Aten. Styrelsen gratulerade till denna möjlighet.



§ 6 Ekonomi


Sedvanligt underlag delades ut. Ekonomin verkar vara stabil och läget under kontroll. Med anledning av fråga i underlaget framfördes att vi kanske hade budgeterat intäkterna från uppstallningen för högt. Förra året var ett ovanligt bra i detta avseende.  Det noterades också att de stora tävlingarna hade visat sig bli också en stor ekonomisk framgång. Det meddelades att vi också hade tilldelats en regional tävling gällande elitserien i dressyr under oktober. Denna beräknades ge ytterligare ca 20 000 i nettointäkt.

De insatser som har gjorts under våren och sommaren har, som ovan konstaterades, belastat den s k underhållsfonden. Enligt styrelsens mening känns det bra att delar av förra årets resultat avsattes till denna. När det gäller inköp av fyrhjuling och ljudanläggning så meddelades att dessa har bokförts på balansräkningen.



§ 7 KRK-Nytt


Frågan om redaktörsskap för KRK-Nytt har aktualiserats på nytt efter Anna Skoglunds och Carl-Johan Ringholts flytt tillbaka till Norrköping. Kristin Andersson verkar vara intresserad av att hålla i tidningen, vilket gladde styrelsen. KRK-nytt är viktig för klubbkänslan. Vikten av regelbundenhet och frekvens i utgivningen är enligt styrelsens mening viktigare än journalistisk höjd.




§ 8 Med ”Ridsporten mot framtiden”


Punkten hade aktualiserats av ordförandens och kassörens deltagande i den s k Affärsskolan. En uppmaning finns att man i klubbarna på olika sätt tar sig an eller initierade en diskussion på nämnda tema. Styrelsen menade att de frågor som hade delats till några ridgrupper och svaren på dessa skulle kunna vara ett bidrag från vår sida till en sådan diskussion.




§ 9 Övriga frågor


Eva-Lena Scott berörde det faktum att brandlarmet enligt uppgift hade utlösts en eller två gånger under den senaste tiden. Ridskolechefen meddelade att detektorerna kommer att ses över av Securitas med anledning av det inträffade. I anslutning till denna fråga berördes också tider för och information om rörelselarmet. Information om detta kommer att ges på det privatryttarmöte som planeras inom en nära tid.

Nina Jareke informerade om möten gällande den planerade aktiviteten ”Hästens dag” lördagen den 28 augusti. Aktiviteten kommer att pågå mellan kl 11 och 14. Uppvisningar kommer att genomföras på parallella banor. Möjligheter kommer att finnas till ponnyridning. Färjestads Ridklubb ansvarar för denna, men varje klubb förväntas ställa upp med en ponny. Vidare förväntas att varje klubb bidrar med sex funktionärer. Varje klubb kommer därutöver att ha en monter för information. Vi har enligt Nina ett partytält som kan användas. Nettan Knöös är villig att hjälpa till med informationen. Gunnar Hedlund har vikskärmar som bör kunna användas. Vår information ”Välkommen till KRK” kommer att tryckas upp. Vårt budskap kommer att handla om satsningar säkerhet, vår stora omfattning av handikappridning och vårt deltagande i integrationsprojekt. KRK kommer att synas också i övrigt under dagen. Således kommer Malin Andersson och Cidden att svara för dressyruppvisningen samt Emelie och Sofia Scott för hoppuppvisningen på Alex och Pimpinella. På KRK:s ansvar ligger att fixa ljudanläggningen.



§ 10 Nästa möte


Nästa möte bestämdes till måndagen den 13 september kl. 19.00




§ 11 Avslutning


Ordföranden tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.





………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


……………………....
Nils Lidén, justerare