Styrelsemöte Karlstads Ridklubb
Tid:
Plats:
|
Onsdagen
den 11 augusti 2004, kl 19.00
KRK,
Alster, lektionssalen
|
Närvarande: |
Bengt Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Inger Jonsson
Lisa
Kolmodin
Nils Lidén
Eva-Lena
Scott
Malin Gustavsson
Barbro Lindström, adjungerad |
§ 1 Öppnande
Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen, hoppades att alla hade
haft en bra sommar och förklarade mötet för öppnat.
§ 2 Dagordning
Dagordningen godkändes. Under övriga frågor anmäldes dels en fråga om
brandlarm, dels information och diskussion om Hästens dag.
§ 3 Justerare
Nils Lidén valdes att justera dagens protokoll.
§ 4 Föregående protokoll genomgicks och kommenterades.
- Kontakt
med markägare.
Ett förslag till avtal finns nu presenterat. Enligt ridskolechefen känns
det som om markägaren skjuter över målet. Förlagan till avtalet är
hämtad från avtal som avser ridleder i Halland. Förslaget
kopierades och tas upp till diskussion vid nästa möte. Det betonades
att för privatryttarnas del så gäller allemansrätten.
- Ventilationsproblematiken.
Frågan får bedömas som stor. Två firmor torde finnas som kan ta
sig an uppdraget när vi vet omfattningen på de åtgärder som behövs.
Troligen är det fråga om åtgärder i sådan storleksordning att möjligheterna
till bidrag från Svenska ridsportförbundet och kommunen måste prövas.
- Åtgärder
i stallet. De omnämnda
åtgärderna – duschspiltan och taket i privathästdelen är nu åtgärdade.
Därutöver är målningen av ridhuset och stallet slutförd.
Kostnaden för dessa åtgärder kommer att ”belasta” den s k
underhållsfonden.
- Fyrhjuling.
En sådan är inköpt till ett pris av 45 000 kronor.
- Ridvägar.
Grus kommer att beställas och dag(ar) för arbetet att bestämmas.
Behovet av en kärra till fyrhjulingen aktualiserades. Gunnar Hedlund
talar med Tommy Högkvist om detta.
- Visioner
och mål. Svar på
de frågor som delats ut till några av ridskolegrupperna hade
inkommit från fyra av dessa. Vi avvaktar kompletterande svar från
ytterligare några grupper. En sammanställning görs och tas upp för
diskussion.
- Rökfri
anläggning. Vi är
nu en sådan anläggning och skyltar om detta är uppsatta. ”Rökruta”
kommer att anordnas.
- Uppföljningsenkät
tävlingar. Idén
om en sådan lever. Lisa Kolmodin funderar vidare.
§ 5 Informationer
USEK:
Malin Gustavsson meddelade att USEK ännu inte hade haft något möte
efter sommaren. Tröjorna var beställda och levererade. Initiativet hade
fallit bra ut. En ny möjlighet att beställa / köpa sådana kommer därför
troligen att ges.
Ordföranden:
Ordföranden informerade om en kontakt med Vägverket angående
utbyggnaden av E 18. Det finns en förhoppning om byggstart när det gäller
denna redan nästa år. Utbyggnaden kommer att påverka infarten till vår
anläggning till det bättre. Frågan om att ta upp möjligheterna till en
asfaltering av vår tillfartsväg i anslutning härtill aktualiserades.
Ridskolechefen:
Barbro Lindström meddelade
- att
hästarna nu igångsätts. Callin verkar tyvärr inte så fräsch.
Ulla är fortfarande kvar, men sökandet efter ny ponny pågår.
Behovet av ny storhäst torde också finnas.
- att
Ann-Charlotte Kyrk började som ridinstruktör i veckan. Hon hälsades
välkommen av styrelsen. Planeringen
av ridgrupper pågår och Maria verkar ha läget under kontroll.
Grupperna kommer att kunna fyllas.
- att
klubben hade erhållit ett bidrag på 20 000 kronor till handikapplift
från Stiftelsen Kungaparets bröllopsfond. Kanske kan liften komma
att ersättas av en ramp. Val av lösning kommer att diskuteras med
handikappryttarna.
- att
hon kommer att vara tjänstledig i tre veckor i september för att
vara medhjälpare till handikapplandslaget i Paralympics i Aten.
Styrelsen gratulerade till denna möjlighet.
§ 6 Ekonomi
Sedvanligt underlag delades ut. Ekonomin verkar vara stabil och läget
under kontroll. Med anledning av fråga i underlaget framfördes att vi
kanske hade budgeterat intäkterna från uppstallningen för högt. Förra
året var ett ovanligt bra i detta avseende.
Det noterades också att de stora tävlingarna hade visat sig bli
också en stor ekonomisk framgång. Det meddelades att vi också hade
tilldelats en regional tävling gällande elitserien i dressyr under
oktober. Denna beräknades ge ytterligare ca 20 000 i nettointäkt.
De insatser
som har gjorts under våren och sommaren har, som ovan konstaterades,
belastat den s k underhållsfonden. Enligt styrelsens mening känns det bra
att delar av förra årets resultat avsattes till denna. När det gäller
inköp av fyrhjuling och ljudanläggning så meddelades att dessa har bokförts
på balansräkningen.
§ 7 KRK-Nytt
Frågan om redaktörsskap för KRK-Nytt har aktualiserats på nytt efter
Anna Skoglunds och Carl-Johan Ringholts flytt tillbaka till Norrköping.
Kristin Andersson verkar vara intresserad av att hålla i tidningen,
vilket gladde styrelsen. KRK-nytt är viktig för klubbkänslan. Vikten av
regelbundenhet och frekvens i utgivningen är enligt styrelsens mening
viktigare än journalistisk höjd.
§ 8 Med ”Ridsporten mot framtiden”
Punkten hade aktualiserats av ordförandens och kassörens deltagande i
den s k Affärsskolan. En uppmaning finns att man i klubbarna på olika sätt
tar sig an eller initierade en diskussion på nämnda tema. Styrelsen
menade att de frågor som hade delats till några ridgrupper och svaren på
dessa skulle kunna vara ett bidrag från vår sida till en sådan
diskussion.
§ 9 Övriga frågor
Eva-Lena Scott berörde det faktum att brandlarmet enligt uppgift hade utlösts
en eller två gånger under den senaste tiden. Ridskolechefen meddelade
att detektorerna kommer att ses över av Securitas med anledning av det
inträffade. I anslutning till denna fråga berördes också tider för
och information om rörelselarmet. Information om detta kommer att ges på
det privatryttarmöte som planeras inom en nära tid.
Nina Jareke
informerade om möten gällande den planerade aktiviteten ”Hästens
dag” lördagen den 28 augusti. Aktiviteten kommer att pågå mellan kl
11 och 14. Uppvisningar kommer att genomföras på parallella banor. Möjligheter
kommer att finnas till ponnyridning. Färjestads Ridklubb ansvarar för
denna, men varje klubb förväntas ställa upp med en ponny. Vidare förväntas
att varje klubb bidrar med sex funktionärer. Varje klubb kommer därutöver
att ha en monter för information. Vi har enligt Nina ett partytält som
kan användas. Nettan Knöös är villig att hjälpa till med
informationen. Gunnar Hedlund har vikskärmar som bör kunna användas. Vår
information ”Välkommen till KRK” kommer att tryckas upp. Vårt
budskap kommer att handla om satsningar säkerhet, vår stora omfattning
av handikappridning och vårt deltagande i integrationsprojekt. KRK kommer
att synas också i övrigt under dagen. Således kommer Malin Andersson
och Cidden att svara för dressyruppvisningen samt Emelie och Sofia Scott
för hoppuppvisningen på Alex och Pimpinella. På KRK:s ansvar ligger att
fixa ljudanläggningen.
§ 10 Nästa möte
Nästa möte bestämdes till måndagen den 13 september kl. 19.00
§ 11 Avslutning
Ordföranden tackade för deltagandet och förklarade mötet för
avslutat.
………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare
|
………………………....….
Inger Jonsson, ordförande
|
……………………....
Nils Lidén, justerare
|
|
|