Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Tisdagen den 8 mars 2005

KRK, Alster

Närvarande:

Inger Jonsson
Bengt Dahlgren
Nina Jareke
Nils Lidén
Eva-Lena Scott
Viktoria Varg-Eriksson
Malin Sjöström (§5->)
Lotta Strömbäck
Linnea Sjöberg (§5->)
Barbro Lindström (§5->)



§ 1 Öppnande

Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.


§ 2 Dagordning

Förslaget till dagordning godkändes. Under övriga frågor gjordes tillägg gällande bl a Carlstad Horse Show.


§ 3 Justerare

Nils Lidén valdes till justerare.


§ 4 Föregående protokoll


Föregående protokoll (från den 17 januari) godkändes utan närmare granskning.


§ 5 Informationer

USEK:

Malin Sjöström informerade om att man/vi troligen har hittat en köpare till Ulla. Arbetet med att snabbt hitta en ersättare har redan påbörjats. När det gäller försäljningen av Alfa så får vi avvakta.

En tänkt minihoppning skjuts på framtiden på grund av läget när det gäller ponnies och hästar. En idé om en hopptävling med käpphästar framfördes som möjligt alternativ.


Ordföranden:

Inger Jonsson meddelade att Värmlands Ridsportförbund hade planerat ett ordförandemöte i anslutning till förbundets årsmöte – nu på lördag. Tyvärr var det för få anmälda, så träffen hade ställts in.

Inger Jonsson och Lisbeth Rohm från kansliet deltar i Karlstadsalliansens årsmöte den 23 mars. Enligt preliminära besked så kommer vi att erhålla ca 13 000 kronor per månad från Karlstadsalliansen under 2005. BRA!!


Ridskolechefen:

Barbro Lindström tog upp en fråga som hade aktualiserats vid det senaste privatryttarmötet – gällande helgarbetet. Ett förslag är att stallet på helgerna stängs kl 16.00. Detta är bra för hästarna. Kvällsfordringen fördelas på privatryttarna och kan då också skjutas någon timme, vilket också är bra. Förslaget godkändes. Vikten av tydlig information i stallet och via hemsidan betonades. Förslag på turordning utarbetas av kansliet.

När det gäller hästar och ponnies så meddelades att flera nu är halta, vilket bekymrar något. Situationen aktualiserar frågan om tydliga ansträngningar när det gäller köp av nya hästar och ponnies.

Barbro Lindström hade haft ett möte med sponsorsgruppen. Det konstaterades att den gamla baracken på framsidan nu är borta och att ny finns på inneplan. Initiativet uppskattades av styrelsen. Den nya baracken skall preliminärt inredas till dels käpphäststall, dels sekretariat alt. kiosk. Kontakter har tagits om ytterligare en barack. Vid mötet hade önskemål om fortlöpande kontakter med ridskolechefen framförts.

Ett förslag - från sponsorsgruppen - om enhetliga skyltar visades. Förslaget gillades.

Det sponsorspaket som hade utarbetats inför Carlstad Horse Show godkändes också av styrelsen. Ett motsvarande upplägg hade ju fungerat på ett framgångsrikt sätt förra året. Styrelsen uttryckte sin stora uppskattning när det gäller sponsorsgruppens aktiva arbete.

Styrelsen gav också sponsorsgruppen mandat att arbeta vidare när det gäller kontakter med kommunen. Ridskolechefen är enligt ovan fortlöpande ”bollplank” till sponsorsgruppen.

Informationer lämnades om personalsituationen. I det sammanhanget togs också frågan om datorutrustningen på kansliet upp. Enligt styrelsen mening är det självklart att denna skall hålla måttet och att sådan utrustning underlättar ett effektivt kansliarbete. Kontakt tas med personer som kan bedöma behovet av förnyelse.

Planerna / idéerna när det gäller avfuktningsanläggning i ridhuset berördes. Betydelsen av omtag betonades – efter de nya råd som hade lämnats från kunnigt håll. Enligt dessa råd hade en mer klassisk ventilation rekommenderats. Vikten av stängda dörrar mellan stallet och ridhuset hade betonats. Lotta Strömbäck lovade att ta kontakt med personer som kan hjälpa oss på traven. De nya råden innebär inte att tänkta energisparåtgärder inte skall fullföljas om sökta bidrag beviljas. I det sammanhanget noterades också att dörrstoppar nu hade satts upp.

Även övriga åtgärder som styrelsen hade angett i sin verksamhetsberättelse berördes. Således underströks vikten av att det tas tag i problemet med dräneringen på baksidan – stallplanen. Vi bör inleda med kontakter med kommunen. Dessa bör tas av personalen.


§ 6 Ekonomi


Något underlag av sedvanligt slag delades inte ut. Verksamhetsåret är ännu för nytt för att en relevant uppföljning skall vara möjlig.


§ 7 Övriga frågor

Två frågor diskuterades, nämligen 60-årsjubileet och Carlstad Horse Show.

60-årsjubileet. Enligt styrelsen mening är det självklart att detta bör uppmärksammas. Ett förslag är att bl a en familjeaktivitet av något slag arrangeras i början av höstterminen. Jubileet bör också om möjligt uppmärksammas i KRK-Nytt. Frågan tas upp på nytt vid nästa möte.

Carlstad Horse Show. Nina Jareke informerade om arbetsläget. Det känns enligt tävlingskommittén som om läget är under kontroll. Kontakter har tagits med kommunen, boxar är beställda, domare har engagerats liksom banbyggare. En inventering av hinder hade genomförts. Sponsorsgruppen arbetar, enligt ovan, på. Ansvariga finns utsedda för olika deluppgifter. Vikten av att en städhelg liknande den förra våren betonades. Dag för en sådan bör bestämmas i god tid. Spegelfrågan berördes.

Barbro Lindström meddelade att önskemål hade framförts från tävlingskommittén om åtgärder inför Carlstad Horse Show. Det gäller bl a en avvägning av manegeytan och om att travgrus skall läggas på i manegen. Den sammanlagda kostnaden för detta beräknades till ca 15’ kronor. Åtgärderna bör enligt styrelsens mening vidtas och finnas med i den ekonomiska kalkylen för CHS. Däremot ställde sig styrelsen tveksam till önskemål gällande travgrus också på vallen. Tveksamheten hade sin grund i dels kostnaden, dels i hänsynstaganden till sommarens dressyrtävling.

Frågan om de ekonomiska förutsättningarna för CHS aktualiserades. Styrelsen uppmanade tävlingskommittén att för sin egen del och till nästa styrelsemöte presentera en skiss till budget för tävlingen. Erfarenheterna från föregående år bör kunna vara en bra grund för en sådan skiss.


§ 8 Nästa möte

Nästa möte bestämdes till torsdagen den 14 april kl 18.30.


§ 9 Avslutning

Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.

 

 

………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


……………………....
Nils Lidén, justerare