Karlstads ridklubb styrelsemöte


Tid:

Plats:


Torsdag den 14 april 2005, kl 18.30

KRK, Alster

Närvarande: Inger Jonsson
Bengt Dahlgren
Nina Jareke
Nils Lidén
Peter Skellon
Viktoria Varg-Eriksson
Malin Sjöström
Maria Malgerud (t o m § 6)
Lotta Strömbäck (t o m § 6)

Malin Svedare

Barbro Lindström



§ 1 Öppnande

Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.


§ 2 Dagordning

Förslaget till dagordning godkändes. Under övriga frågor aktualiserades frågan om medlemsengagemang.


§ 3 Justerare

Nils Lidén valdes till justerare.


§ 4 Föregående protokoll

Föregående protokoll genomgick och kommenterades;

  • Försäljningen av Ulla anstår tills vi hittar en ny ponny.
  • Käpphästtävlingen i USEK.s regi hade genomförts med stor uppskattning. Det uttrycktes förväntningar på en liknande i dressyr.
  • Carlstads Horse Show - läget känns under kontroll. Anmälningstiden går ut imorgon (fredag den 15 april). I nuläget handlar det om 500 starter. Fler priser behövs. Sponsorläget är något osäkert när det gäller värdet bl a eftersom det sker i olika former. Förhoppningarna är tydliga om att det ekonomiska utfallet skall motsvara fjolårets. Priset på ryttarfesten diskuterades. Ett kostnadsförslag för att få den nya baracken iordningställd kommer att tas fram. Kommunen kan säkerligen bidra med medel till själva iordningsställandet. USEK kontaktar tävlingsledningen om ev övernattning under CHS.
  • Städdag anordnas den 24 april. Uppgifter kommer att finnas för fler än vad som nu har anmält sig.
  • De nya rutinerna för helgarbetet - den tidigare stängningen av ridhuset och kvälls-fordringen från privatryttarna - har börjat gälla. Det påmindes om att information om detta bör läggas ut på hemsidan.
  • Flertalet av våra halta hästar har svarat på behandlingen. Detta är positivt. Osäkerhet finns dock när det gäller prognosen för ett antal hästar / ponnies på längre sikt. Det känns dock som om den akuta krisen är över.
  • Kontakter har tagits – bl a med kommunen - när det gäller stallplanen.

Protokollet lades till handlingarna.


§ 5 Informationer

USEK

Malin Sjöström berättade,

ð     att käpphästtävlingen (se ovan) hade blivit en framgång.

ð     att en pizzakväll med övernattning har genomförts med stor uppskattning.

ð     att en ev långritt finns bland fortsatta aktiviteter under våren.

 
Ordföranden

Inger Jonsson informerade om

ð     Distriktets årsmöte den 12 mars. Sven Tolling från Svenska Ridsportförbundet hade deltagit. Information hade lämnats om bl a förbundets satsning på en ny medlems-tidning – Svensk Ridsport. Frågan om kostnader för tävlingsveterinär hade diskuterats. Inger Jonsson kvarstår som sammankallande i valberedningen för distriktet.

ð     Träff den 30 mars med representant för Rådrummet m fl om bl a energi- och ventilationsfrågan. Problemet med fukt på den norra kortändan i ridhuset var tydligt. Det hade konstaterats att många redan hade varit involverade i frågan. Den tycks således vara svårlöst. En gemensam uppfattning hade framkommit om att ett alternativ till avfuktningsanläggning bör tas fram. Enligt uppgift kanske detta inte blir den perfekta lösningen på ventilationsfrågan, men kanske en tillräckligt bra sådan. Information från olika håll tas fram tills nästa möte, då frågan om hur vi går vidare bör ges ett konkret svar. Ridskolechefen tar kontakt med involverade personer.

ð     Fullmakt gällande Nordea. Styrelsen beslöt att ordföranden Inger Jonsson och kassör Peter Skellon är föreningens firmatecknare. Paragrafen förklarades omedelbart justerad.

ð     Pågående utredning inom Ridsportförbundet om medlemsavgifter och klubbarnas bidrag till det nationella förbundet. Vi har beretts möjligheter att inkomma med synpunkter. Frågeställningen som vi har att svara på var dock svårtolkad. Detta hade också framförts i ett svar från distriktet. Vi instämmer i svaret vilket meddelas Ridsportförbundet av ordföranden.

ð     Karlstadsalliansens årsmöte. Ordföranden och Lisbeth Rohm hade deltagit i detta. Det hade nämnts att Länsstyrelsen kommer att göra en granskning av alliansen och formerna / principerna för fördelningen av alliansens bidrag till de enskilda klubbarna.

ð     Erbjudande från tidskriften Hästfynd. Frågan överlämnas till sponsorsgruppen för bedömning.


Ridskolechefen

Barbro Lindström nämnde om

ð     Kvalitetsenkäter. En sådan hade delats ut både till ridskolegrupper och privatryttare. Två grupper per kväll hade valts på ridskolesidan. Gensvaret på enkäten till privatryttarna var mycket magert. Enkätsvaren sammanställs i vanlig ordning av Bengt Dahlgren.

ð     Annons om ridinstruktör kommer på förekommen anledning att sättas in i början av maj. Möjligen kan vi klara med en ridinstruktör på 75%.


§ 6 Ekonomi

Kassör Peter Skellon delade ut resultaträkning för årets två första månader. Fortfarande är räkenskapsåret för nytt för att det skall vara möjligt att göra någon bedömning av vart det lutar ”i slutändan”. När det gäller likviditeten så meddelades att vi har ca 1 miljon i dagsläget på banken. Likviditeten ser ut att följa kurvan för förra året. Peter Skellon meddelade att han kommer att kontakta USEK:s kassör om kassabokens förande.

Peter Skellon meddelade också att vi har fått in offerter på vattenkoppar till stallet. Vi bör byta ut ca hälften av de som finns – i ett första steg.

Ett konkret förslag finns också på utbyte av datorer på kansliet. Från styrelsens sida uttrycktes en tydlig mening om att kansliet måste ha ett datorstöd som fungerar och håller måttet. Styrelsen godkände således köp av nya datorer.

I diskussionen aktualiserades också frågan - med anledning av tidigare informationer och diskussioner i styrelsen - om hur vi löser gödselfrågan långsiktigt. Styrelsen vädjade också än en gång till privatryttarna om att inte slösa på spånet. Detta kostar i båda ändarna – både i inköp och att bli av med. Vi har bättre användning av våra pengar.

Även vägfrågan berördes. Det gäller att vi på olika sätt ligger på i denna fråga - om och när ombyggnaden av E 18 startar. Vi måste således hålla oss uppdaterade om vad som händer.

Peter Skellon kommenterade också den försäkringsfråga som hade aktualiserats vid årsmötet. Enligt uppgift är medlemmar försäkrade i ridskoleverksamheten. Detta gäller dock inte personer som deltar i prova-på-aktiviteter. Styrelsen menade att det är viktigt att man upplyser om detta. De flesta torde dock ha egna olycksfallsförsäkringar – inte minst gäller detta barn.


§ 7 Övriga frågor

Nils Lidén informerade om ett tänkt brev gällande medlemsengagemang. Förslaget till brev hade utarbetats av den grupp som tillsattes vid årsmötet gällande ett förstärkt medlemsengagemang. Orsaken till frågan var bl a att det inte hade varit möjligt att bemanna cafeterian alla lördagar under terminen som gått. Brevet diskuterades. Enligt styrelsens mening borde det i brevet tryckas ännu mer på den betydelse som ett aktivt engagemang från medlemmarna och från t ex föräldrarnas sida till barn i våra ponny-grupper. Det borde också utryckas ett krav – en stark förväntan - på att vuxengrupperna ser till att cafeteriaverksamheten under lördagarna fungerar.


§ 8 Nästa möte

Nästa möte bestämdes till torsdagen den 14 april kl 18.30.


§ 9 Avslutning

Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.

 

 

………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


……………………....
Nils Lidén, justerare