Styrelsemöte Karlstads Ridklubb
§ 1 Öppnande Vice ordförande Gunnar Hedlund hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.
Förslaget till dagordning godkändes med den ändringen att § 8 ”Rapport från möte angående verksamhet och organisation” förs till § 6 ”Information från ordförande och ridskolechef”.
Nils Lidén valdes att justera protokollet
Protokollet från föregående möte - den 16 april - genomgicks och kommenterades;
Protokollet lades därefter till handlingarna.
Emelie Scott informerade om att minidressyren hade genomförts och inbringat nästan 2 000 kronor. Nästa aktivitet som planeras är ”Fångarna på loftet” och denna ses som en avslutning på vårens verksamhet. Emelie ställde också en fråga om vem som ansvarar för skötsel av vägen fram till anläggningen. Svaret på frågan är kommunen.
Vice ordförande Gunnar Hedlund meddelade att han haft samtal med ordförande Inger Jonsson och att inget särskilt fanns att rapportera. Ridskolechefen Barbro Lindström rapporterade från planeringsmötet med personalen. I detta möte hade också deltagit Inger Jonsson och Gunnar Hedlund från styrelsens sida. Ett första utkast till en organisationsplan presenterades av Babs. Det konstaterades att denna var ett bra underlag för fortsatta samtal. Det beslöts att mötet följs upp med ett samtal mellan Peter Skellon, Fredrik Hasselberg och Barbro Lindström. Ett klart besked – i god tid - om Fredriks planer hade varit önskvärt. Från styrelsens sida konstaterades att vi självklart måste hitta sådana former för att bedriva vår verksamhet som kännetecknas av hållbarhet eller uthållighet. I övrigt meddelade Babs att höstterminen startar den 18 augusti och att det finns en ganska stark tro på att personalsituationen etc. löses inför terminsstarten. Babs meddelade också att kontakt kommer att tas i särskild ordning med en av privathästägarna. Babs tog också frågan om bidrag till terminalglasögon och ridkläder. Beträffande det sistnämnda så bekräftades de regler som finns, nämligen 1 par ridbyxor per år och ett par ridstövlar (motsvarande) vart annat år. Beträffande terminalglasögon beslöts att ett sådant bör utgå med 1 500 kronor. En summa som tillämpas på andra håll. Beträffande hästarna så meddelades att veterinärtid hade beställts för Pickles (synen) och Callin (röntgen). Babs meddelade också att letandet efter en ny ponny pågår, om än på ”sparlåga”.
Kassören Peter Skellon informerade om att han fortsätter arbetet med att dela upp verksamhetens kostnader och intäkter på dess olika delar. En ekonomisk sammanställning per 30 april delades ut och kommenterades. Därvid konstaterades att vi nu hade fått betalning för flertalet av de skyltar som finns på anläggningen. Vissa stora differenser (vad gäller t ex tävlingar och sponsor/reklam) mellan budget och utfall diskuterades. Det konstaterades också att praktikanterna under våren hade betytt mycket för verksamhetens bedrivande. En utbildning i Excel för kanslipersonalen planeras till hösten som ett led i arbetet med att förenkla de administrativa rutinerna. I samband härmed diskuterades också rutinerna kring Bingolotto. Peter Skellon menande att dessa måste förenklas – ”tid är också pengar”.
Under punkten diskuterades bl a KRK-nytt. Bengt Dahlgren menade att det var olyckligt att vi återigen hade hamnat i ett läge där tidningen inte kommer ut. KRK-Nytt fyller en viktig roll för att hålla klubbkänslan uppe. En allt bättre hemsida kan inte kompensera behovet av en medlemstidning. Det är således bättre med sänkta ambitioner för en sådan än ingen tidning alls. Vad som behövs är en sammanhållande redaktör. Ansvaret för innehållet – med viss sänkning av ambitionsnivån – bör kunna delas mellan kansliet / ledningen, styrelsen, USEK och tävlingssidan. Detta skulle innebära mer av samlad information är journalistiska artiklar. Det beslöts att vi på olika sätt försöker att få fram en redaktör genom ”upprop” - i samband med inbetalningskorten inför hösten, via kontaktpersoner i de olika ridgrupperna, via hemsidan etc. - ”Redaktör efterlyses”. Den allmänna meningen var att det borde finnas lämpliga personer bland medlemmar och ryttare. Beträffande kvalitetsenkät beslöts att denna skjuts till hösten och att den då planeras in i god tid. När det gäller fältet som allt mer växer igen så meddelade Babs att stolpsättning kommer att göras för att möjliggöra att privathästar släpps där. Viss röjning kommer också att ske. Vice ordförande Gunnar Hedlund framförde, med anledning av att mötet var det sista för terminen, ett stort tack från styrelsens sida till Barbro Lindström för hennes och personalen förtjänstfulla insatser under våren. En gemensam avslutning för personalen och styrelsen äger rum på Ankdammen tisdagen den 24 juni kl 19.30.
Tidpunkt för näste möte beslöts till torsdagen den 28 augusti kl 19.00.
Vice ordförande Gunnar Hedlund tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.
|