Styrelsemöte Karlstads Ridklubb
Tid:
Plats:
|
Tisdagen
den 27 april 2004, kl 19.00
Lektionssalen KRK, Alster
|
Närvarande: |
Bengt
Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Inger Jonsson
Lisa Kolmodin
Nils
Lidén
Emelie Scott
Eva-Lena Scott
Peter
Skellon
Barbro Lindström, adjungerad |
§ 1 Öppnande
Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för
öppnat.
§ 2 Förslag till dagordning
Förslaget till dagordning godkändes med några tillägg under övriga frågor.
§ 3 Protokollsjusterare
Nils Lidén valdes att justera protokollet.
§ 4 Föregående protokoll
Föregående protokoll genomgicks och kommenterades på följande punkter
- Ridvägar
– markägaren hade inte återkommit med förslag till avtal.
- Whiteboard-tavlan
– är på gång.
- Trailer
– en ny sådan har köpt för klubbens räkning.
- Handslaget
m m – två ansökningar hade skickats till Ridsportsförbundet. Den
ena gäller ledare till integrationsprojekt och den andra om nya säkerhetsvästar
och hjälmar.
Protokollet lades därefter till handlingarna.
§ 5
Informationer
Ungdomssektionen:
USEK:s ordföranden
Emelie Scott meddelade bl a
-
att
ponnyridningen under Carlstad Horse show hade fungerat bra och inneburit
en intäkt på ca 1000 kronor.
-
att
tröjor och T-skirts hade köpts till USEK. Möjligheter kommer att finns
också för andra att köpa sådana.
-
att
den planerade minidressyren hade flyttats fram i tiden.
Ordföranden:
Ordföranden
Inger Jonsson informerade om
-
att
Affärsskolans tänkta träff hade flyttats till hösten.
-
att
en ny skrift ”Hästgödsel som naturlig resurs” hade kommit. Skriften
har tagit fram på grund av att det inte längre är tillåtet att
deponera hästgödsel på tipp. (Vi
har dock avtal med markägare).
-
att
information om hälsodiplomerade arbetsplatser hade kommit.
-
att
ett telefonmöte hade hållit med styrelsen rörande lotteritillstånd.
Efter beslutet hade ansökan skickats till kommunen och tillstånd erhållits
– för tre år.
-
att
ordföranden och kassören hade deltagit i distriktets årsmöte.
Information hade lämnats om det s k handslaget. En ansökan från
klubbens sida planeras till nästa ansökningstillfälle i oktober – angående
t ex ventilationsanläggningen. Möjligheterna att söka från andra
fonder diskuterades.
Ridskolechefen:
Ridskolechefen Barbro Lindström informerade om
-
att
Carlstad Horse Show hade fått mycket beröm från deltagarna. Många hade
ställt upp (enligt uppgift 160 funktionärer!!), vilket var väldigt
roligt. Heder åt tävlingsledarna! Styrelsen uttryckte sin stora
uppskattning och riktade ett stort tack till Anna Jonsson och Anna
Skoglund för att de hade ställt sig i spetsen och dragit igång
planeringsarbetet, till alla gruppchefer för deras organisering av
arbetet och till alla funktionärer utan vars insatser tävlingen inte
hade varit möjlig att genomföra.
-
att
hästläget är gott. Romless sätts igång och Maradona verkar hålla.
Callin är tillbaka och Hot Shot har repat sig efter sin kollik.
-
att
en ny särskolegrupp från Forshaga rider fram till sommaren, liksom även
en mindre grupp från Tingvallagymnasiet.
§ 6 Ekonomi
Kassören Peter Skellon delade ut underlagsmaterial – resultatrapport t
o m februari och kassaflöde t o m mars. Resultatet är något sämre än
budgeterat. Detta har dock med periodiseringen av tänkta intäkter att göra.
Det noterades att cafeterian har generat mer intäkter än förra året.
Likviditeten är fortsatt god.
Ett förslag
framfördes att i resultatrapporteringen lägga till en rad om förbrukningen
av vår underhållsfond. Så kommer att ske.
Beträffande
Carlstad Horse Show så finns ännu bara mycket preliminära sammanställningar.
Peter Skellon återkommer därför med sådana till nästa möte.
Sponsorsavtalen beräknades dock motsvara ca 80 000 kronor. En trolig omsättning
för tävlingen är närmare en kvarts miljon!
Betydelsen av
att tävlingsledarnas insatser visades tydlig uppskattning från
styrelsens sida framfördes och delades. Nina Jareke tog på sig att framföra
detta vid den planerade uppföljningsträffen.
Nils Lidén
fick också beröm för hemsidans aktualitet under tävlingsdagarna.
§ 7 Bingolotto och Karlstadsalliansen
Ordföranden Inger Jonsson informerade om att Karlstadsalliansen hade haft
årsmöte och senare ett extra föreningsmöte. Bakgrunden till de senare
var minskade inkomster från bingospelet. Vid det extra mötet hade
tryckts på att föreningarna bakom Karlstadsalliansen inte på ett aktivt
sätt behöver medverka till alliansens intäkter. Tre förslag till ett sådant
mer tydligt ansvarstagande från medlemsföreningarnas sida hade
diskuterats och ställts till dessa för synpunkter. Ett svar från
klubbens sida formuleras av ordföranden. Det konstaterades att
Karlstadsalliansen bidrag till klubben inte är föraktligt. Detta
tillskott är dock ändå något slags ”grädde på moset” och
ingenting som vi står och faller med.
Även när det gäller Bingo-lotto finns en nedåtgående tendens som självfallet
oroar idrottsrörelsen i stort. Bingo-lottos bidrag till denna är
sammantaget högst väsentligt.
§ 8 Visioner och mål
Ordföranden Inger Jonsson gjorde en tillbakablick på det extra mötet
som hade ägt rum den 24 mars. Vid detta möte hade diskuterats möjligheten
att låta medlemmarna få ge sin syn på framtiden. Detta skulle kunna ske
genom att två övergripande frågor formulerades. Dessa skulle sedan bli
föremål för diskussion och svar i de ridgrupper där styrelsens
medlemmar rider. Frågorna
utformas närmare av Lisa Kolmodin och Peter Skellon på temat;
-
Hur
vill vi att klubben / anläggningen skall se ut om fem år?
-
Hur
tror vi att klubben / anläggningen ser ut om fem år?
Svaren på frågorna
kan sedan läggas till grund för den fortlöpande diskussionen om
visioner och mål.
§ 9 Övriga frågor
Gunnar Hedlund meddelade att han hade tagit kontakt med snickare dels om
ventilationsanläggningsproblematiken, dels om mindre justeringar vad gäller
duschspiltan, taket i privatstallsdelen e t c. Styrelsen lämnade sitt
godkännande till att de senare åtgärderna vidtas. Beträffande
ventilationen så är detta en större fråga som måste utredas
ytterligare. Gunnar Hedlund meddelade också att måleriarbetena kommer
att påbörjas på nytt under den närmaste tiden och att över 90! lysrör
hade bytts i manegen. Även vår intention om att byta ut underlaget i
manegen aktualiserades och att vi från styrelsens sida aktivt försöker
fullfölja de intentioner som presenterades vid årsmötet.
Bengt Dahlgren
tog upp brev till styrelsen om frågor gällande lördagsgrupperna (ponny)
och den effektiva ridtiden. Bengt menade att frågan från och till hade
aktualiserats i kvalitetsenkäterna. Svar på frågan kunde dock ges. Frågorna
aktualiserade möjligen behovet av - fortlöpande – och tydlig
information om att ridtiden innefattar upp- och avsittning.
§ 10 Nästa möte
Nästa möte bestämdes till onsdagen den 2 juni kl 18.00. Värd för mötet
är Eva-Lena Scott.
§ 11 Avslutning
Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet
för avslutat
………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare
|
………………………....….
Inger Jonsson, ordförande
|
……………………....
Nils Lidén, justerare
|
|
|