Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Tisdagen den 27 april 2004, kl 19.00

Lektionssalen KRK, Alster

Närvarande:

Bengt Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke
Inger Jonsson
Lisa Kolmodin
Nils Lidén
Emelie Scott
Eva-Lena Scott
Peter Skellon
Barbro Lindström, adjungerad


§ 1 Öppnande


Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.



§ 2 Förslag till dagordning


Förslaget till dagordning godkändes med några tillägg under övriga frågor.




§ 3 Protokollsjusterare


Nils Lidén valdes att justera protokollet.




§ 4 Föregående protokoll


Föregående protokoll genomgicks och kommenterades på följande punkter

  • Ridvägar – markägaren hade inte återkommit med förslag till avtal.
  • Whiteboard-tavlan – är på gång.
  • Trailer – en ny sådan har köpt för klubbens räkning.
  • Handslaget m m – två ansökningar hade skickats till Ridsportsförbundet. Den ena gäller ledare till integrationsprojekt och den andra om nya säkerhetsvästar och hjälmar.

Protokollet lades därefter till handlingarna.



§ 5 Informationer

Ungdomssektionen:

USEK:s ordföranden Emelie Scott meddelade bl a 

-         att ponnyridningen under Carlstad Horse show hade fungerat bra och inneburit en intäkt på ca 1000 kronor.

-         att tröjor och T-skirts hade köpts till USEK. Möjligheter kommer att finns också för andra att köpa sådana.

-         att den planerade minidressyren hade flyttats fram i tiden.


Ordföranden:

Ordföranden Inger Jonsson informerade om

-         att Affärsskolans tänkta träff hade flyttats till hösten.

-         att en ny skrift ”Hästgödsel som naturlig resurs” hade kommit. Skriften har tagit fram på grund av att det inte längre är tillåtet att deponera hästgödsel på tipp.  (Vi har dock avtal med markägare).

-         att information om hälsodiplomerade arbetsplatser hade kommit.

-         att ett telefonmöte hade hållit med styrelsen rörande lotteritillstånd. Efter beslutet hade ansökan skickats till kommunen och tillstånd erhållits – för tre år.

-         att ordföranden och kassören hade deltagit i distriktets årsmöte. Information hade lämnats om det s k handslaget. En ansökan från klubbens sida planeras till nästa ansökningstillfälle i oktober – angående t ex ventilationsanläggningen. Möjligheterna att söka från andra fonder diskuterades.


Ridskolechefen:

Ridskolechefen Barbro Lindström informerade om

-         att Carlstad Horse Show hade fått mycket beröm från deltagarna. Många hade ställt upp (enligt uppgift 160 funktionärer!!), vilket var väldigt roligt. Heder åt tävlingsledarna! Styrelsen uttryckte sin stora uppskattning och riktade ett stort tack till Anna Jonsson och Anna Skoglund för att de hade ställt sig i spetsen och dragit igång planeringsarbetet, till alla gruppchefer för deras organisering av arbetet och till alla funktionärer utan vars insatser tävlingen inte hade varit möjlig att genomföra.

-         att hästläget är gott. Romless sätts igång och Maradona verkar hålla. Callin är tillbaka och Hot Shot har repat sig efter sin kollik.

-         att en ny särskolegrupp från Forshaga rider fram till sommaren, liksom även en mindre grupp från Tingvallagymnasiet.




§ 6 Ekonomi


Kassören Peter Skellon delade ut underlagsmaterial – resultatrapport t o m februari och kassaflöde t o m mars. Resultatet är något sämre än budgeterat. Detta har dock med periodiseringen av tänkta intäkter att göra. Det noterades att cafeterian har generat mer intäkter än förra året. Likviditeten är fortsatt god.

Ett förslag framfördes att i resultatrapporteringen lägga till en rad om förbrukningen av vår underhållsfond. Så kommer att ske.

Beträffande Carlstad Horse Show så finns ännu bara mycket preliminära sammanställningar. Peter Skellon återkommer därför med sådana till nästa möte. Sponsorsavtalen beräknades dock motsvara ca 80 000 kronor. En trolig omsättning för tävlingen är närmare en kvarts miljon!

Betydelsen av att tävlingsledarnas insatser visades tydlig uppskattning från styrelsens sida framfördes och delades. Nina Jareke tog på sig att framföra detta vid den planerade uppföljningsträffen.

Nils Lidén fick också beröm för hemsidans aktualitet under tävlingsdagarna.



§ 7 Bingolotto och Karlstadsalliansen


Ordföranden Inger Jonsson informerade om att Karlstadsalliansen hade haft årsmöte och senare ett extra föreningsmöte. Bakgrunden till de senare var minskade inkomster från bingospelet. Vid det extra mötet hade tryckts på att föreningarna bakom Karlstadsalliansen inte på ett aktivt sätt behöver medverka till alliansens intäkter. Tre förslag till ett sådant mer tydligt ansvarstagande från medlemsföreningarnas sida hade diskuterats och ställts till dessa för synpunkter. Ett svar från klubbens sida formuleras av ordföranden. Det konstaterades att Karlstadsalliansen bidrag till klubben inte är föraktligt. Detta tillskott är dock ändå något slags ”grädde på moset” och ingenting som vi står och faller med.

Även när det gäller Bingo-lotto finns en nedåtgående tendens som självfallet oroar idrottsrörelsen i stort. Bingo-lottos bidrag till denna är sammantaget högst väsentligt.




§ 8 Visioner och mål


Ordföranden Inger Jonsson gjorde en tillbakablick på det extra mötet som hade ägt rum den 24 mars. Vid detta möte hade diskuterats möjligheten att låta medlemmarna få ge sin syn på framtiden. Detta skulle kunna ske genom att två övergripande frågor formulerades. Dessa skulle sedan bli föremål för diskussion och svar i de ridgrupper där styrelsens medlemmar rider.  Frågorna utformas närmare av Lisa Kolmodin och Peter Skellon på temat;

-         Hur vill vi att klubben / anläggningen skall se ut om fem år?

-         Hur tror vi att klubben / anläggningen ser ut om fem år?

Svaren på frågorna kan sedan läggas till grund för den fortlöpande diskussionen om visioner och mål.



§ 9 Övriga frågor


Gunnar Hedlund meddelade att han hade tagit kontakt med snickare dels om ventilationsanläggningsproblematiken, dels om mindre justeringar vad gäller duschspiltan, taket i privatstallsdelen e t c. Styrelsen lämnade sitt godkännande till att de senare åtgärderna vidtas. Beträffande ventilationen så är detta en större fråga som måste utredas ytterligare. Gunnar Hedlund meddelade också att måleriarbetena kommer att påbörjas på nytt under den närmaste tiden och att över 90! lysrör hade bytts i manegen. Även vår intention om att byta ut underlaget i manegen aktualiserades och att vi från styrelsens sida aktivt försöker fullfölja de intentioner som presenterades vid årsmötet.

Bengt Dahlgren tog upp brev till styrelsen om frågor gällande lördagsgrupperna (ponny) och den effektiva ridtiden. Bengt menade att frågan från och till hade aktualiserats i kvalitetsenkäterna. Svar på frågan kunde dock ges. Frågorna aktualiserade möjligen behovet av - fortlöpande – och tydlig information om att ridtiden innefattar upp- och avsittning.



§ 10 Nästa möte


Nästa möte bestämdes till onsdagen den 2 juni kl 18.00. Värd för mötet är Eva-Lena Scott.




§ 11 Avslutning


Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat





………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


……………………....
Nils Lidén, justerare