Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Tisdagen den 2 juni 2004, kl 18.00

Bomstadbaden

Närvarande:

Bengt Dahlgren
Gunnar Hedlund
Nina Jareke (fr o m § 4)
Inger Jonsson

Lisa Kolmodin

Nils Lidén

Eva-Lena Scott

Peter Skellon
Viktoria Varg-Eriksson

Barbro Lindström, adjungerad


§ 1 Öppnande


Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.



§ 2 Dagordning


Beslöts att den vanliga dagordningen skall följas med tonvikt på informationer och ekonomi.




§ 3 Justerare


Nils Lidén valdes att justera dagens protokoll.




§ 4 Föregående protokoll


Föregående protokoll genomgicks och kommenterades. Därvid noterades

  • Att de två ansökningar som hade lämnats till Riksidrottsförbundet respektive Ridsportförbundet hade beviljats. Detta innebär att föreningen har beviljats 16 000 kronor för ledarkostnader i ett integrationsprojekt och 8 000 kronor för bl a säkerhetsmaterial.
  • Att det inte har hänt något i kontakterna med markägaren vad gäller ridvägar.
  • Att det är möjligt att skjuta på omläggningen av manegen till nästa år.
  • Att ventilationsproblematiken i ridhuset kräver ytterligare utredning.
  • Att whiteboard-tavlan är på plats men inte uppsatt.
  • Att frågorna om visioner och mål kommer att delas ut före sommaruppehållet.


I genomgången av protokollet berördes och beslutades också:

  • Att Gunnar Hedlund undersöker pris för och möjligheterna till inköp av en fyrhjuling. Den allmänna uppfattningen var att klubben har användning för en sådan både vid tävlingar och för underhåll av ridvägarna.
  • Att Nils Lidén efter samtal med Tommy Högkvist kallar till en arbetsdag med ridvägarna i början av höstterminen.
  • Att vi fortsätter med målning också av stalldelen. En beräknad kostnad är enligt uppgift ca 25 000 kronor. Gunnar Hedlund tar kontakt.
  • Att Gunnar Hedlund också fortsätter kontakterna i syfte att åtgärda möglet i taget på privathästsidan och åtgärder i duschspiltan så fort som möjligt. Den beräknade kostnaden är även i detta fall ca 25 000 kronor.



§ 5 Informationer


USEK

Eva-Lena Scott meddelade i Emilies frånvaro bl a att en minidressyr hade genomförts (intäkt ca 1 400 kronor), att en övernattning med spökeri skall genomföras inom den närmaste tiden, att intresset för beställning av tröjor är stort. Det poängterades att betalning nog skall ske innan beställningen av tröjorna. Frågan om försäljning av Alfa och Ulla har aktualiserats. Frågan tacklas i nära dialog med ridskolechefen och tanken är att vi skall ha nya ponnies innan vi säljer.

I samband härmed diskuterades även frågan om och behovet av hästinköp och den översyn av försäkringsskyddet som pågår.


Ordföranden

Inger Jonsson meddelade att det inte fanns något nytt att informera om.


Ridskolechefen

Barbro Lindström tog bl a upp frågan eller idén om rökfri anläggning. Det beslöts att vi efter tydliggörande av villkoren anmäler oss som sådan. Anmälan skickas till ridsportförbundet av kansliet. Den skall styrkas av protokollsutdrag. Sekreteraren utformar ett sådant.  Paragrafen förklarades omedelbart justerad.

Barbro Lindström tog också upp frågan om personalrabatt på ridlektioner. Frågan ”återremitterades” till kansliet för efterhörande av hur det är i andra klubbar. Frågan om ridning för personalen kan möjligen ha andra lösningar.



§ 6 Ekonomi

Peter Skellon delade ut underlagsmaterial om likviditet, kassaflöde och resultatrapport samt preliminär sammanställning av resultatet av Carlstad Horse Show. Materialet visar att likviditeten är fortsatt god och att resultatet hittills är bättre än budget – bl a har tävlingsverksamheten och cafeterian gått bättre än vad som budgeterats.

Beträffande förbrukningen av underhållsfonden konstaterades att denna inte hade utnyttjats ännu, men att de åtgärder som nu görs vad gäller målning och snickeriarbeten m m är sådan som bör kunna belasta denna.

Den preliminära rapporten vad gäller det ekonomiska resultatet av CHS visar på en vinst av ca 40 000 kronor. Omsättningn för tävlingen var ca 250 000 kronor. En slutlig resultatrapport bör kunna lämnas vid nästa möte. Det konstaterades att resultatrapporten bygger på en redovisning av kostnaderna där tävlingarna har fått bära dessa ”fullt ut”.

I samband härmed berördes också det uppföljningsmöte med funktionärer som hade hållits. Deltagandet i uppföljningsmötet var möjligen mindre än väntat. Överlag var kommentarerna om tävlingarna positiva. Det flöt på bra! Erfarenheten av att personalen var tävlingsledare var positiv. Många berömmande ord hade också hörts från deltagare. Behovet av en uppföljnings-enkät att användas vid större tävlingar diskuterades. Lisa Kolmodin funderar vidare. Enkäten bör ha en sådan utformning att den dels är lättbesvarad, dels kan användas vid såväl hopp- som dressyrtävlingar.



§ 7 Övriga frågor


Nina Jareke och Lisa Kolmodin informerade från ett möte om ”Hästens dag” den 28 augusti på Norra fältet. Det framkom bl a att det finns en önskan om att klubben ställer upp med en handfull funktionärer samt två ponnies. Möjligheter finns också att visa upp eller informera om klubben i någon form av monter. Ett nytt möte skall hållas den 14 juni. Nina Jareke deltar i detta. Bristen på dialog med klubbarna om initiativet ventilerades.

Nina Jareke ställde frågan om behovet av ytterligare rösthjälpmedel. Därvid konstaterades att detta behov troligen går att lösa via vår nya ljudanläggning.



§ 8 Nästa möte


Beslöts att nästa möte äger rum onsdagen den 11 augusti kl 19.00 på KRK.




§ 9 Avslutning


Ordförande tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutet. Ordföranden riktade också ett tack till Eva-Lena Scott för värdskapet av mötet och till personalen för goda insatser under vårterminen.





………………..………
Bengt Dahlgren, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


……………………....
Nils Lidén, justerare