Styrelsemöte Karlstads Ridklubb
Tid:
Plats:
|
Tisdagen
den 7 december 2004, kl 19.15
KRK,
Alster, lektionssalen
|
Närvarande: |
Bengt Dahlgren
Nina Jareke
Inger Jonsson
Nils Lidén
Johanna Asplund (t o m § 5)
Peter Skellon
Barbro Lindström, adjungerad |
§ 1 Öppnande
Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för
öppnat.
§ 2 Dagordning
Förslaget till dagordning godkändes. Under övriga frågor tas upp Carlstad
Horse Show och inför årsmötet.
§ 3 Justerare
Nils Lidén valdes till sådan.
§ 4 Föregående protokoll
Protokollet från mötet den 2 november genomgicks och kommenterades. Därvid
nämndes bl a;
- att
det planerade ordförandemötet inte blev av p g a för få anmälda
- att
kvalitetsenkäten gällande ridskolan delas ut v 10
- att
Callin nu vandrar på de ständigt gröna ängarna. Ulla är fortsatt
till försäljning och Wexford är tillfälligt halt
- att
handikappliften är installerad
- att
kontakter hade varit med bl a arbetsförmedlingen om stallpersonal
- att
vi får två praktikanter fram till nyår resp januari nästa år
- att
Livskraft har valts som friskvårdsalternativ för personalen
Därefter lades protokollet till handlingarna.
§ 5 Informationer
USEK: Johanna Asplund informerade bl a om planeringen av lusseshowen
– söndagen den 12 december kl 15.00. Programmet är som vanligt ambitiöst.
Styrelsen uttryckte sin stora uppskattning av det jobb som USEK lägger
ner på detta arrangemang. Den planerade ponnyridningen under skyltsöndagen
hade ställts in p g a dåligt väglag. Detta var klokt gjort!
Ordföranden: Inger Jonsson informerade om att Gunnar Hedlund och hon
hade haft en träff med Monica Gundahl, Fritidsförvaltningen. Vid träffen
hade de informerat om våra planer gällande avfuktningsanläggning och
energibesparingsåtgärder. Beträffande bidrag till energibesparingsåtgärderna
hade kontakt med Rådrummet rekommenderats. Möjligheter skulle enligt
uppgift finnas att söka medel från Boverket.
Maria Björklund och ordföranden hade också
deltagit i Karlstadsalliansens årsmöte. Enligt uppgift så skulle vi
troligen få samma bidrag från denna som under 2004 d v s ca 140 000
kronor! En liten farhåga hade uttryckts vid årsmötet om att rökförbudet
i offentliga lokaler kommer minska bingospelandet. Vårt utbyte av
Karlstadsalliansen är så stort att vi kanske skulle kunna annonsera om
Bingoalliansen i KRK-Nytt.
Peter Skellon och ordföranden hade också haft ett möte
med Tommy Högkvist om bl a kostnaderna för spån. Styrelsen menade att
de var självklart att vi inte överanvänder spån. Någon form av
information om kostnaderna för spånet och betydelsen av
kostnadsmedvetenhet görs på lämpligt sätt.
Vid kontakten med Fritidsförvaltningen hade också
deponeringen av gödseln diskuterats. Någon kapacitet att ta emot denna på
Heden finns inte. Möjligheterna att köra gödseln till Djupdalen upphör
också den 1 januari. Vårt nuvarande alternativ verkar inte heller hållbart.
Nya lösningar måste således sökas – t ex med företag som sysslar
med jordförbättring. Styrelsen förutsätter att Tommy Högkvist arbetar
vidare med frågan.
Ridskolechefen: Barbro Lindström informerade om att bord var bokat för
den gemensamma julmiddagen för personal och styrelse lördagen den 11
december. Ett torkrum hade också börjat iordningsställas i ett förrådsutrymme
bredvid städförrådet. Detta kommer att användas på prov och det gäller
i första hand för ridskolehästarnas täcken. Babs meddelade att jackor
hade beställts till personalen.
Ett förslag till underlag för sponsorskontakter
presenterades också. Presentationsmaterialet kommer att användas för
systematiska kontakter med företag. Det kändes som om det fanns möjligheter
att bilda en ny grupp kring sponsorsfrågan. Betydelsen av ett samlat
grepp när det gäller klubbens kontakter med företag betonades.
Vissa kontakter har också tagits när det gäller
inköp av hästar och ponny. Arbetet kommer att intensifieras. Svårigheterna
att köpa bra ridskolehästar lyftes fram.
§ 6 Ekonomi
Peter Skellon delade ut sedvanligt underlag. I slutet av oktober ligger vi
resultatmässigt ca 200 000 över budget. Utbildningsverksamheten har
gått över förväntan resultatmässigt. En förklaring är dock mer
aktivitetsstöd än tidigare. Uppstallningen ligger dock under budget och
ser ut att inte bära sina kostnader. Tävlingar och cafeteria (hänger väl
delvis ihop) har båda genererat mer intäkter än vad som budgeterats.
Kostnaderna för material har motsvarat budget. Energikostnaderna har ökat
p g a höjda elpriser. Anläggningen har dragit mer kostnader än vad som
budgeterat. Sammanfattningsvis gäller dock att vi har en god kontroll på
ekonomin. Peter Skellon utarbetar förslag till budget till nästa möte.
Förslag till medlemsavgifter, ridskoleavgifter och uppstallningsavgifter
skall tydligt framgå.
Likviditeten är också under kontroll. Klubben har
ca 1 miljon på banken. Detta är bra, eftersom vi har använt 250 000
av reparationsfonden under året.
§ 7 Anläggningsfrågor
Ordföranden hänvisade till vad som sagts under informationer. Ett
underlag till ansökan till bl a Riksidrottsförbundet hade utarbetats av
Bengt Dahlgren. Det beslöts att vi ansöker hos Riksidrottsförbundet med
det underlag som vi har. Peter Skellon ansvarar för att ansökan skickas
iväg. Paragrafen förklarades omedelbart justerad.
§ 8 Övriga frågor
Nina Jareke ställde frågan om intresse att arrangera Carlstad Horse
Show även nästa år. Anna Jonsson och Ann-Cha Kyrk hade förklarat sig
villiga att ta på sig uppgiften som tävlingsledare. Valborgshelgen är
inbokad som tävlingsdatum. Arne Ågren är villig att ta på sig rollen
som banchef. Arbete är således på gång. Styrelsen uttryckte sin stora
tillfredsställelse med de initiativ som redan har tagits och att detta bådar
gott för våra möjligheter att arrangera tävlingen på samma framgångsrika
sätt som tidigare.
Bengt Dahlgren framförde ett önskemål om ett
gemensamt reflekterande över vad som hänt och vad som hade gjorts under
året – som underlag för styrelsens berättelse till årsmötet. I diskussionen lyftes fram bl a; målningen av ridhuset och
stallet, de åtgärder som hade gjorts i stallet, vårt framgångsrika
genomförande av både Carlstad Horse Show och Carlstad Summer Cup. Vi har
också en ökad efterfrågan på ridskoleplatser. För första gången på
flera år har vi en kö till ridskolan. Vi jobbar också vidare med
handikappridningen och vårt deltagande i det s k Kronoparksprojektet
startar efter helgerna. Detta handlar bl a om att öka intresset hos
invandrartjejer för ridning. Vi har en utmärkt hemsida och ett
fungerande KRK-Nytt. Styrelsen
uttryckte sitt stora gillande till Nils Lidén och Kristin Andersson för
det arbete som de lägger ner på hemsidan resp KRK-Nytt.
Ekonomin har ytterligare konsoliderats. Detta är nödvändigt
eftersom vi står inför stora åtaganden under nästa år vad gäller
ventilation, energibesparingsåtgärder, omläggning av manegen, ….
Bengt Dahlgren lovande få ihop ett förslag till berättelse till nästa
möte.
Dag för årsmötet bestämdes till söndagen den 20
februari 2005, kl 16.00.
Peter Skellon tog också upp påpekanden i ett överdomarprokoll
från en regional hopptävling om att högtalare mot parkeringen hade
saknats. Det övergripande omdömet var dock att vi hade genomfört tävlingen
på ett utmärkt sätt. Styrelsen beslöt att en sådan högtalare skulle
sättas upp permanent. Peter Skellon tar nödvändiga kontakter.
§ 9 Nästa möte
Tidpunkt för nästa möte är måndagen den 17 januari, kl. 18.30.
§ 10 Avslutning
Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet
för avslutat.
………………..………....
Bengt Dahlgren, sekreterare
|
………………………....….
Inger Jonsson, ordförande
|
……………………....
Nils Lidén, justerare
|
|
|