Styrelsemöte Karlstads Ridklubb

Tid:

Plats:

Tisdagen den 17 januari 2005, kl 18.30

KRK, Alster, lektionssalen

Närvarande:

Nina Jareke
Inger Jonsson
Lisa Kolmodin
Nils Lidén
Emelie Scott (t o m § 5)
Eva-Lena Scott
Peter Skellon

Barbro Lindström, adjungerad



§ 1 Öppnande

Ordföranden Inger Jonsson hälsade välkommen och förklarade mötet för öppnat.


§ 2 Dagordning


Förslaget till dagordning godkändes.


§ 3 Justerare


Nils Lidén valdes till sådan.


§ 4 Föregående protokoll


Protokollet från mötet den 7 december genomgicks och kommenterades. Därvid nämndes bl a att högtalare till framsidan är beställt och kommer att monteras inom kort.

Därefter lades protokollet till handlingarna.


§ 5 Informationer


USEK:
Emelie Scott informerade om Luciashowen. Den var som vanligt lyckad men hade inte inbringat så mycket pengar (vilket heller inte var syftet). De har fått lite tips från Nettan Knöös inför kommande luciashow. Usek kommer att ha ett skötarmöte den 6 februari och därefter kommer det att hållas ett möte för hela distriktets ungdomssektioner (DUS) på KRK. Useks årsmöte kommer att hållas tidigare samma dag som styrelsens årsmöte den 20 februari. Eventuella minitävlingar ska diskuteras med instruktörerna för samordning.

Ordföranden: Inger Jonsson informerade om att en ansökan är skickad till Riksidrottsförbundet (RF) angående medel till energi och ventilationsförbättrande åtgärder. Både Charlotte Kullander på rådrummet och Ulf Wilken på ridsportsförbundet har avrått från att inskaffa en avfuktare eftersom det ej är lämpligt att ha en i ett ridhus då manegebotten utarmas. Charlotte Kullander har erbjudit sig att komma hit och göra en undersökning för att ge råd.

Gödselhanteringen kommer att innebära ökade kostnader. Mevab tar 1400 kr + moms per transport och det finns inga bidrag att få för gödselhantering enligt Monica Gundahl på Karlstads kommun.

Ridskolechefen: Barbro Lindström informerade om att:

  • KRK prövar olika praktikanter för stalltjänst.
  • KRK har fått brandskyddsblanketter som, enligt lagen, ska fyllas i och skickas till Räddningstjänsten. Bl.a. ska de olika utrymningsvägarna fyllas i.
  • Babs, Anna och AnnCha har varit och provridit några hästar. De har hittat två som var intressanta för KRK, en sexårig valack från Holland och en åttaårig halvblodsvalack. Köpet blir av om de går igenom besiktningen.
  • Två nya barngrupper ska börja nästa vecka.
  • Wexford får nu gå med på en lektion per dag och går det bra kommer han senare att få gå två timmar per dag. Fungerar inte det så finns det en ytterligare behandling att prova.
  • En spåndiskussion uppkom eftersom det betyder en så stor kostnad för klubben. Hur ska det lösas? Frågan kommer även att tas upp på nästa privatryttarmöte i teorisalen den 1 februari klockan 19.15. Förslagsvis kan en arbetsgrupp utses som kan ”spåna” vidare på detta.


§ 6 Ekonomi


Peter Skellon delade ut sedvanligt underlag.

  • I slutet av år 2004 ligger vi resultatmässigt ca 300 000 över budget.
  • Årets budget är reviderat för uppstallningen eftersom den tidigare var beräknad på uppgifter som även inkluderade uppstallning i uteboxarna.
  • Likviditetsutvecklingen är hittills bra – inga bekymmer på den fronten.
  • Elkostnaderna kommer att öka i år. Nytt avtal på gång.
  • Telefonkostnaderna är acceptabla för närvarande.
  • Transportkostnaden ska vi kunna hålla på samma nivå.
  • Nödbelysningen har inte fungerat. Detta ska åtgärdas så fort som möjligt.
  • Vattentillförseln har ej fungerat så bra. Ska åtgärdas snarast.


§ 7 Årsmötet


En notis om årsmötet ska läggas ut på hemsidan och en lapp för anmälan ska sättas upp på anslagstavlan. Nils ansvarar för detta. Styrelsen träffas klockan 14.00 den 20 februari före årsmötet som börjar klockan 16.00.


§ 8 Övriga frågor


Nina Jareke framförde en förfrågan av Eva Berglind om KRK är intresserad av en slushmaskin (issorbet) i cafeterian. Frågan ska ställas vidare till Maria som ansvarar för cafeterian.


§ 9 Avslutning


Ordföranden Inger Jonsson tackade för deltagandet och förklarade mötet för avslutat.

 

 

………………..………
Nina Jareke, sekreterare

 

………………………....….
Inger Jonsson, ordförande

 


…………………….....
Nils Lidén, justerare